Pe rețelele de socializare, găsești constant trei lucruri: poze cu animăluțe, opinii politice radicale și oameni supărați pe companiile aeriene, în special pe cele low-cost.
Locuri în picioare în avion, pe niște spătare speciale
Recent a apărut în online ideea că este inevitabil momentul în care vor apărea avioane în care pasagerii au locuri în picioare, pe niște spătare speciale. Asta, evident, i-a scandalizat pe mulți. Care este realitatea de fapt aflăm din materialul următor.
Postări precum aceasta dau un verdict clar: din 2026, avioanele vor avea locuri în picioare. Informația a fost distribuită de mii de conturi și a stârnit valuri de nemulțumire în online. Cei mai mulți reclamă lăcomia companiilor low-cost.
Povestea avioanelor cu „locuri în picioare” este o dezinformare care tot reapare în online din anul 2012
Însă informația este falsă. Într-un răspuns acordat euronews.com, compania Ryanair a explicat că nu are în plan o asemenea măsură. De altfel, povestea avioanelor cu „locuri în picioare” este o dezinformare care tot reapare în online din anul 2012, când informația a apărut ca un artificiu de PR.
Tudor Ciortan, pilot comercial: Deocamdată, nu s-a găsit un organ certificator care să aprobe proiectul ăsta, ideea asta îndrăzneață. În 2010, când a apărut, a fost doar o mișcare de PR, iar în 2022 au revenit cu același concept care a rămas tot la nivel de idee „interesantă”.
Radu Hângănuț, jurnalist Euronews: Aviația civilă este un domeniu care în niciun caz nu duce lipsă de mituri. Sunt, de exemplu, foarte mulți pasageri care ajung să creadă că toaletele aeronavelor sunt golite în timpul zborului, și nu la sol. De fapt, acest lucru ajunge să se întâmple în cazul unor incidente foarte rare și nu este în niciun caz un standard tehnic.
Consecințele unui fake news
Consecința unui astfel de trend în online este cât se poate de clară: utilizatorii reacționează emoțional și, treptat - fake news după fake news - își pierd tot mai mult încrederea în companii. Iar asta îi face chiar mai vulnerabili la alte știri false.
Nicoleta Fotiade, președintă Mediawise Society: Noi, ca utilizatori, trebuie să înțelegem că dezinformarea se întâmplă pentru că o întreținem, răspândind astfel de mesaje. Nu este doar despre cei care lansează aceste mesaje. Noi, ca utilizatori media, avem responsabilitate să înțelegem că contribuim la sănătatea acestui ecosistem digital.
Peste 13 milioane de români au cel puțin un cont în social media. De asemenea, aproape 7 din 10 români spun că își iau informațiile cu prioritate de pe rețelele de socializare.