Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Alegeri prezidențiale 2025. Guvernul pregătește o ordonanță dură referitoare la campaniile de pe rețelele de socializare

TikTok, Facebook și alte rețele de socializare, dar chiar și gigantul Google, pot fi sancționate dur dacă încalcă noile norme referitoare la campania electorală pentru alegerile prezidențiale, care ar putea să aibă loc pe 4 și 18 mai 2025.

Guvernul României pregătește, într-un proiect de ordonanță de urgență, măsuri dure cu privire la soluționarea plângerilor legate de campaniile electorale în mediul online.

„Am venit cu modificări astfel încât regulile să fie aceleași pentru toți candidații și să nu mai avem această practică pe care am avut-o la ultimele alegeri, în care un instrument social media a favorizat un anumit competitor. Am introdus și amenzi drastice respectiv de până la 5% din cifra de afaceri, iar la anumite corporații această amendă ar putea duce la multe miliarde de euro”, a spus premierul Marcel Ciolacu, la ședința de guvern.

Ordonanță dură referitoare la campaniile de pe rețelele de socializare

De plângeri ar urma să se ocupe Biroul Electoral Central, iar deciziile luate vor fi transmise Autorității Electorale Permanente, care, la rându-i, va transmite mai departe către platformele online. Acestea dfin urmă vor avea un termen de cinci ore pentru a elimina conținutul ilegal. Altfel, ele riscă amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri.

În cazul actorilor politici, încălcările de regulament se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei.

În proiectul de OUG se precizează că „este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat”.

Noul proiect de ordonanță de urgență este analizat în ședința de astăzi, 16 ianuarie, la Guvern.

Astfel, publicitatea electorală din timpul campaniei ar urma să fie mai strictă în mediu online. Aceste măsuri la nivel mațional vin împreună cu cele aflate în Regulamentul privind serviciile digitale din Uniunea Europeană.

Candidații și ceilalți actori politici relaționați cu aceștia au obligația de a publica, odată cu orice material publicitar politic, anumite informații:

  • o explicație care să precizeze că materialul este, în mod clar, unul publicitar politic.
  • numele sponsorului materialului politic publicitar, adresa de e-mail și, adresa poştală, dacă ea este publică, sau sediul social.
  • o precizare prin care să specifice dacă materialul politic respectiv a făcut „obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă”.
  • să precizeze că banii „pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic” provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.

Trebuie precizat că toate regulile se aplică și în cazul în care un material este editat.

În proiectul de OUG se precizează că „este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat”.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE