Air Jordan au devenit parte din cultura urbană și pentru mulți, simbolul unui statut social. Totul a început în anii 80, cu prima colaborare a lui Michael Jordan cu Nike. Colecția a avut atât de mult succes, încât compania sportivă nu reușea să țină modelul pe raft. Și nu a fost doar un succes de scurtă durată. În 2019, o pereche din prima serie de Nike Air Jordan, s-a vândut cu 1.5 milioane de dolari.
Baschetbalistul Michael Jordan, care era la început de drum, nu și-a dorit o colaborare cu Nike, ci cu rivalii de la Adidas. Pentru a îl convinge, agentul lui a apelat la părinții jucătorului, care și-au îndemnat băiatul să semneze cu Nike. Jordan a primit o ofertă de nerefuzat pentru un tânăr sportiv: 2.5 milioane de dolari. Totodată, Nike i-a oferit și posibilitatea de a crea un sub-brand și nu doar un model de adidasi.
Încă din primul an, vânzările ai depășit 100 de milioane de dolari
La acel moment, Nike abia ce lansase „air soles” și cum Jordan era văzut mai mult în aer, a fost normal ca și colaborarea să se numească Air Jordan. Nike a sperat ca în primii 4 ani să vândă sneakerși în valoare de 3 milioane de dolari. Dar a avut o mare surpriză: în primul an, vânzările au depășit 126 de milioane de dolari.
O pereche de Air Jordan costa în anii '80, 65 de dolari, însă modelul era atât de dorit încât magazinele nu au reușit sa facă față cererii. Adidașii au început imediat să se vândă pe piața de resell, cu sute de dolari.
Air Jordan au devenit un must-have pentru colecționari
Modelul original, Air Jordon 1 OG Retro High, este aproape imposibil de găsit și un vis pentru sneakerheads, adică pasionații de adidași. Pe siteurile de specialitate, o pereche second-hand se vinde cu mii de euro și prețul diferă în funcție de mărime. De exemplu, cei pentru copii costă peste 30.000 de euro.
Acum există 36 de ediții Nike Jordan, fără a număra și diferitele combinații de culori. Modelele însă nu se găsesc în toate magazinele, ci doar în câteva centre comerciale de lux din lume și se vând imediat.
Michael Jordan era amendat cu 5000 de dolari de fiecare dată când purta adidașii pe teren, pentru că regulile NBA spuneau că încălțămintea trebuie să reflecte culorile echipei. Nike însă i-a plătit cu drag amenzile pentru a-și face publicitate.