Scaunele auto pentru copii pot face diferența între viață și moarte, în cazul unui accident rutier. Numai că mai puțin de o treime dintre părinți le și folosesc, spun specialiștii, deși, conform legii, ar trebui. Asta poate și pentru că mulți dintre părinți nu au bani. Prețul unui scaun testat este cuprins între câteva sute de lei și 4.000 de lei.
Un proiect de lege care prevede scăderea cotei TVA de la 19% la 5%, pentru ca prețul final al dispozitivului să fie mai mic, a fost depus recent în Parlament.
Natalia are 6 ani, iar părinții săi au folosit scaun auto încă din prima zi de viață a fetiței, pentru o călătorie sigură cu mașina. Acum vor să cumpere unul nou.
Teo, tată: Siguranța auto este foarte importantă. Nu e un lux, este o necesitate. Acesta pentru care ne uităm acum este al 4-lea sau al 5-lea. De obicei, ne uităm mai mult după testele ADAC și ne orientăm după modele care să fie cu scor foarte bun acolo. De obicei, se învârt undeva în jurul unui buget. Acum mă uitam, de exemplu, 1.500 – 2.000 de lei.
Mai puțin de o treime dintre părinți folosesc scaunele auto pentru copii
Unul dintre motive este lipsa banilor necesari pentru o astfel de achiziție. Prețul unui scaun auto pornește de la 500 de lei și poate ajunge la 4.000 de lei.
Proiectul de lege, depus recent în Parlament, care prevede scăderea cotei TVA de la 19% la 5% pentru acest dispozitiv ar însemna o reducere de câteva sute de lei.
Alice Dona Mitu, reprezentant, Fundația Siguranța Auto Copii: Este substanțial și va încuraja părinții să achiziționeze acele scaune cu adevărat sigure pentru copiii lor. Scaunul auto este un sistem de ajustare a centurii pe dimensiunile corpului unui copil. Centura de siguranță și scaunul rețin corpul pasagerului în mașină, împiedică acea proiecție în afară, care se soldează, aproape întotdeauna, cu decesul victimei. În cazul utilizării unor astfel de sisteme de retenție, 83% dintre pasageri, scapă cu viață.
Măsura reducerii TVA, la fel ca în alte state, vine și în contextul în care România este pe primul loc în Uniunea Europeană și la numărul copiilor implicați în coliziuni.
În 2021, peste 2.000 de copii au fost victime în accidente rutiere, pe șoselele din România, pentru că nu au fost asigurați cu sisteme de siguranță, precum scaunul auto sau centura. Din cei 142 de copii care au decedat, în acel an, 105 erau neasigurați.
Ce este ADAC
Potrivit specialiștilor, nu este suficient ca scaunul auto să fie omologat, adică doar ca producătorul să declare că dispozitivul este conform, ci trebuie să fie și testat de o autoritate independentă.
Alice Dona Mitu, reprezentant, Fundația Siguranța Auto Copii: Există un consorțiu european care include mai multe organisme de testare, fie organizații de protecție a consumatorului, fie automobil cluburi din țări europene. În acest consorțiu, cel mai cunoscut este ADAC-ul, automobil clubul german. Notele se dau de la 0,5 la 5,5. Cu cât nota este mai mică, cu atât scaunul este considerat mai safe. O reducere a TVA-ului la scaunele testate le-ar face mai accesibile și ar curăța piața de dispozitive periculoase, vândute pe post de scaune auto.
Însă, părinții trebuie să ia în calcul mai multe criterii, atunci când vor să cumpere un astfel de dispozitiv.
Doinița Dumbravă, consultant siguranță auto copii: Vârstă, înălțime, greutate copil – acesta este primul criteriu. Al doilea criteriu este compatibilitatea scaunului cu mașina, dar și compatibilitatea scaunului cu copilul, pe partea de ergonomie și poziție de somn, iar al treilea criteriu este ca scaunul să fie testat, să fi trecut niște teste de impact.
Potrivit legii, copiii cu o înălțime de până la 135 de centimetri trebuie să fie transportați într-un scaun auto, în mașină, iar cei care depășesc înălțimea trebuie să fie asigurați cu centura. Altfel, părinții pot primi o amendă de 580 de lei și 3 puncte de penalizare.