Luna aceasta România intră în Schengen aerian. Începând cu 31 martie, pasagerii nu vor mai trebui să stea la controlul de frontieră dacă ajung în spațiul de liberă circulație. Unele aeroporturi se află în plin șantier, astfel că intrarea în Schengen aerian se va face în containere adaptate noilor cerințe. La Iași și Timișoara, inaugurarea noilor terminale plecări se face fix în ziua în care românii vor putea circula în Schengen fără controale.
Multe dintre aeroporturi sunt în reabilitare
În București s-ar putea ca pasagerii care ajung în aeroport atunci când sunt programate mai multe zboruri să simtă etapa pregătirilor. Începând cu ziua de vineri au început să fie mutate porțile de control automat al pașapoartelor, ca perioada de procesare să fie redusă, situație care se va găsi și la terminalul sosiri, potrivit aeroportului Otopeni. Aceste pregătiri fac parte din cerințele Schengen, pe care România trebuie să le respecte începând cu 31 martie.
Sunt 18 aeroporturi care operează zboruri internaționale în România. Multe dintre ele se află în proces de reabilitare și extindere a pistei, precum terminalul de plecări din aeroportul Cluj-Napoca care va fi finalizat abia la finalul lunii mai. Aici, trecerea în spațiul Schengen Aerian se va face prin containere special amenajate și cu fluxurile adaptate cerințelor Schengen.
La Timișoara și Iași au fost lucrări de reabilitare. Autoritățile spun că exact în 31 martie vor fi inaugurate noile terminale. Probleme sunt la Satu-Mare, unde se fac lucrări nu doar la pistă, dar și la clădirea care adăpostește aerogara. Lucrările de reabilitare ar fi gata nu mai devreme de aprilie.
Începând cu aprilie 2024, 70% din zboruri vor fi în spațiul Schengen și 30% în spațiul non-Schengen. Președintele Asociației Aeroporturilor din România, David Ciceo dă asigurări că toate aeroporturile vor fi pregătite pentru a adera la Spațiul Schengen aerian. România intră începând cu luna martie și în Schengen maritim, așadar pregătiri se fac și în portul Constanța.