De la blocada Rusiei privind exportul de cereale Ucrainene, de la jumătatea lunii iulie, prima mare navă de transport a plecat din portul ucrainean Chornomorsk, aflat în regiunea Odesa, de la Marea Neagră, printr-un coridor temporar destinat navelor civile. Este vorba despre nava Aroyat, sub pavilionul Insulelor Palau, cu o încărcătură de 17.600 de tone, care se îndreaptă spre Egipt.
Informația a fost dată de viceprim-ministrul ucrainean Oleksandr Kubrakov, citat de Reuters. Acesta susține că echipajul navei este format din cetățeni egipteni, turci, azeri, belgieni și albanezi. Această mișcare este parte din eforturile Ucrainei de a sparge blocada rusă.
Prima mare navă cargo de transport cereale a plecat din porturile ucrainene
Prima navă care a părăsit Ucraina după blocada Rusiei a fost Resilient Africa și avea o cantitate mult mi mică de grâne, 3.000 de tone, iar aceasta s-a îndreptat spre Asia.
Kievul a instituit unilateral acest coridor maritim, care trece aproape de coasta vestică a Mării Negre, după ce Rusia nu a mai prelungit acordul inițial, susținut de ONU. Din acel moment, rușii au amenințat că vor considera navele civile care navighează spre Ucraina drept potențiale ținte militare. Astfel, ucrainenii au avut câteva nave blocate în porturi mai mult de un an. În urmă cu câteva zile, Marea Britanie a anunțat că Rusia ar fi țintit, cu rachete, o astfel de navă, dar care era ancorată în portul Odesa.
- Ucraina este unul dintre cei mai mari furnizori de cereale și de ulei de floarea soarelui la nivel mondial.
După ce a invadat Ucraina, începând cu luna februarie 2022, Rusia a blocat porturile ucrainene de la Marea Neagră și a oprit 20 de milioane de tone de cereale, care erau destinate exportului. În consecință, au crescut prețurile alimentelor, iar unele țări din Africa și din Orientul Mijlociu, care importă cantități semnificative de cereale din Ucraina, au traversat o criză.
Rușii au lovit de mai multe ori infrastructura portuară a Ucrainei la Marea Neagră, dar și căile alternative folosite, precum cele ale transportului pe Dunăre, în zona porturilor Ismail și Reni, de la granița cu România. În total, au plecat din porturile ucrainene cinci nave, pe diverse rute, cu ajutorul autorităților române și bulgare. Dar Aroyat este cea mai mare dintre ele.