Președintele Klaus Iohannis a susținut prima conferință de presă după mai bine de un an.
Principalele declarații ale președintelui Klaus Iohannis:
• Ultimele săptămâni au fost foarte intense pentru România și dacă vorbim despre politica externă și de securitate pot să spun că au fost săptămâni foarte bune. Ne amintim cu plăcere rezultatele bune care au fost obținute de România pentru România.
• Cred că este potrivit să repet că aceste întâlniri au făcut România mai sigură, mai vizibilă și au dovedit un lucru care a fost discutat de multe ori și acum răspunsul este pe măsură. România este un actor foarte implicat. Românii sunt mai bine apărați, România este mai bine protejată.
• Criza economică - Nu cred și nu avem un plan de a intra într-un procedeu de austeritate, din motive foarte simple. Am avut criza economică din 2009-2010, unde s-a încercat în plan european să se combată criza, rezultatul nu a fost unul bun și nu intenționez să accept un nou experiment de acest tip cu România. Planul este cel prezentat în repetate rânduri de Guvern. Este un plan care până acuma funcționat foarte bine, Guvernul, pe de-o parte, alocă bani pentru investiții și avem noroc că dispunem de fonduri europene substanțiale, pe de altă parte, a reușit să vină cu pachete de sprijin succesive pentru a ajuta populația vulnerabilă să treacă mi ușor de șocul creșterii prețurilor. Acestea vor continua. Vom avea investiții semnificative în infrastructură și economie și pachete de sprijin acolo unde este nevoie. Trebuie să înțelegem că situația este complexă. Criza energetică nu s-a terminat, se vorbește despre o criză a alimentelor. Este important să ne pregătim pentru aceste vremuri care vor fi complicate.
• Libertatea presei - Libertatea presei, independența justiției sunt elemente de bază într-o democrație, eu cred în ele, m-am implicat pentru ele, le-am promovat și sper că am reușit să ajungem în acest punct în care putem să spunem că presa este liberă și valorile în care credem sunt respectate. Principiul separaților în stat este funcțional în România.
• Legea avertizorilor de integritate - Această situație este în evoluție. Parcursul legii nu s-a terminat. Am o opinie, însă acum, legea este la Curtea Consituțională pentru analiză pe constituționalitate. Pentru mine este foarte important ca această lege să fie o lege bună.
• Securitatea națională - Nu președintele elaborează legi, nici măcar nu are drept de inițativă legislativă. Eu nu le-am elaborat. Interesul pentru a avea legi solide moderne în domeniul securității naționale este un interes care a apărut de ani de zile și eu am solicitat încă din primul mandat ca echipe de specialiști să lucreze pe aceste legi, pentru că unele sunt de-a dreptul anacronice. Nu putem funcționa cu legi făcute în '91-'92. S-a început pe niște drafturi care au fost elaborate de specialiști în domeniu, dar ele nici măcar nu au intrat în circuitul legislativ. Aceste legi ajung de cel puțin două ori la mine. Pot să vă asigur că de mine nu o să treacă nicio lege care conține prevederi care nu respectă principiile de bază. Acest draft este la Guvern. La mine ajung legile fie în CSAT, fie după procedura parlamentară.
• NATO - Dacă mi s-ar face o astfel de propunere (n.r. . funcția de secretar general al NATO) aș evalua-o serios și as face o declarație publică.
• Cota unică și taxa de solidaritate - Sunt pentru păstrarea cotei unice și împotriva taxei de solidaritate. Această opinie nu am exprimat-o doar acum, am repetat-o în nenumărate rânduri. Nu este neapărat cel mai bun mod de a impozita, dar pentru un siste care încă nu este digitalizat, are certe avantaje practice și până când nu există o digitalizare funcțională nu cred că în România se poate introduce altfel de cotă. Este o discuție care s-a purtat de-a lungul timpului și pentru a păsatr o transparență și o formă de a pune în practică această politică ne-am exprimat tot timpul pentru cota unică. Nu este o chestiune neapărat de principiu, care nu poate fi niciodată schimbat, este o chestiune de aplicabilitate și oportunitate. Acum nu văd o altă soluție pentru România. Sincer, aceste schimbări nu se pot produce în termen scurt.
• Nevoia de reforme - Cred că este nevoie de o revizuire a Constituției, în sensul modernizării. Constituția nu se revizuiește de un grup de tehnicieni, ci este un proces politic amplu, care ajunge în fața poporului. Aceste proceduri sunt foarte complicate, sunt greu de pus în practică și în acest sens, da, cred că este nevoie de revizuirea Constituției și nu cred că este posibil politic până în 2024.
• România pe plan extern - În ce privește chestiunea Schengen, încercăm să revigorăm discuția în plan european și există câteva semne pozitive. Fiți asigurați că ne preocupă. În ceea ce privește vizele SUA, nu cred că este o problemă care îi preocupă pe mulți români. Regulile sunt destul de clare și stricte și momentan România nu le îndeplinește. Rata de refuz la vize este mult mai mare decât limita la care poate să înceapă discuția politică pe renunțarea la aceste vize. MAE lucrează la această speță, se caută o nouă abordare prin care se poate reduce rata de refuz. Nu cred că putem să ne așteptăm ca într-un viitor foarte apropiat să avem o soluție pe această temă. Este nevoie de foarte multă muncă.
• Probleme economice - Nu are rost să speculăm chestiuni care poate nu vor fi niciodată puse în practică, cum ar fi raționalizarea gazului sau alte lucruri, pe care nu și le dorește nimeni. Dacă au fost discuții, au fost doar la nivel tehnic. Pe de altă parte, este un lucru cunoscut că există o serie de impozite și taxe care, în ultimii ani, au fost introduse în alte circumstanțe, poate fără a fi fundamentate. Se impune o modernizare a întregului cadru, se lucrează la ele și vor fi prezentate de Guvern. Eu i-am rugat să le analizeze foarte bine, să nu apară o povară suplimentară pentru oamenii de rând.
• Lipsa de încredere a oamenilor în Guvern - Eu cred că românii au încredere în democrație și știu foarte bine să facă diferența între politicieni. Democrația nu rezolvă toate problemele și dacă îmi este permis să citez un politician clasic, democrația nu este un sistem grozav, dar este cel mai bun. Sună puțin ciudat, pentru noi care trăim de puțină vreme într-o democrație, dar cred că ne putem implica fiecare pentru a o face mai funcțională și pentru a alege politicieni mai performanți. Absenteismul și neîncrederea în democrație nu fac decât să înrăutățească considerabil lucrurile, fiindcă deschis larg ușile populismului, care vine cu răspunsuri aparent facile, cu soluții simple la probleme complicate, dar când este vorba să se rezolve ceva, ele nu sunt aplicabile. Nu cred că aceste modificări de opinie au neapărat ceva de-a face cu ce face un anumit politician, ci insatisfacția pe care o simțim cu toții vine din criza generată de Covid, criza generată de război, criza energetică și așa mai departe.
• Coronavirus - Este supărător să vedem că iarăși crește un val de infectări. Se pare că în această etapă, vaccinul existent nu are efectul pe care l-am sperat. Pe de altă parte, cel puțin statisticile spun că nu se produc forme mai grave decât până acum. Am discutat această chestiune cu ministrul Sănătății, care gestionează măsurile. Nu se gândește la măsuri restrictive, ci, în continuare, la recomandări în acest domeniu. O grijă față de propria persoană și față de cei apropiați este, evident, de bun augur în aceste vremuri.
• Războiul din Ucraina - Războiul se desfășoară lângă noi. În aceste condiții este înțelept să nu dai adversarului informații vitale. Noi declarăm public că ajutăm Ucraina cu tot ce putem și asta facem.
• Dosarul de plagiat al premierului și ”România educată„ - Nu cred că una cu alta au ceva de-a face. Eu cred în continuare că autoritățile își fac treaba. Dacă vorbim de chestiuni legate de plagiat, am discutat aceste spețe cu cei care se ocupă de ele și am primit asigurări că toate procedurile sunt respectate și că legislația pe care se lucrează va fi una modernă, care previne astfel de evenimente. Nu cunosc detalii despre ce se întâmplă acolo, nu sunt chemat să analizez lucrarea de doctorat a unui politician.
• Coaliție - Este o coaliție care a fost destul de greu acceptată, dar pe cât de greu a fost acceptată, pe atât de repede echipa s-a sudat și Guvernul lucrează bine. Sub linie, după câteva luni de când funcționează Coaliția, pot să spun că și-au făcut treaba bine, s-au implicat și au rezolvat multe probleme. Multe sunt încă de rezolvat în viitor, dar semnele sunt bune.
• Educație - „România educată” este un proiect în pregătire. Eu mi-aș fi dorit să ajungem mai repede în faza în care să implementăm programul. Rezultatele proiectului se vor putea vedea după ce trece un ciclu cu legile noi. Eu sunt destul de convins că vom avea noua legislație în acest an, va putea fi implementată cel mai devreme începând cu următorul an școlar.
• Reconstrucția Ucrainei - Când am fost în vizită la Kiev am avut această discuție. Am arătat disponibilitatea României de a participa la reconstrucția Ucrainei. Este nevoie de o colaborare și cu siguranță este nevoie de o colaborare cel puțin la nivel european. Trebuie să spună Ucraina ce dorește și la ce se așteaptă. Dorim să participăm atât cât poate statul, dar cred că sunt și foarte mulți antreprenori care doresc să participe la această reconstrucție.
• Carburanți - Guvernul face atât cât este posibil. Atât a fost posibil. Prețul benzinei și al motorinei nu se stabilește direct după prețul barilului de petrol. Este o legătură. Guvernul este preocupat de aceste măsuri. Bugetul statului nu poate să suporte toate scumpirile pentru toată lumea și în toate timpurile.
• Criză alimentară - Cu siguranță că anumite măsuri sunt posibile. Credem că România nu va avea probleme cu alimentele, dar asta nu înseamnă că nu vom avea efecte ale crizei alimentare. Guvernul se va implica când va fi cazul. Seceta, canicula foarte devreme, furtunile, toate acestea ne arată că schimbările climatice se întâmplă, de aceea România a fost și este parte a statelor care vor să lupte cu schimbările climatice. Este nevoie de un efort global.
• Inflație - Măsurile de scădere a inflației în perioade de criză economică sunt extrem de complicate. Măsurile care stopează inflația duc la austeritate, austeritatea inhibă economia și nu este de dorit de absolut nimeni. Eu cred că măsurile sunt multiple, care se impun, și, în ansamblu, specialiștii pe care i-am consultat în Consiliul European ne spun că inflația va mai crește probabil până la finalul acestui an, anul viitor se va stabiliza, după care va scădea.
• ANAF și meditațiile - Eu cred că cine realizează un venit trebuie să plătească un impozit. Dacă chiar profesorii sunt prima categorie care trebuie verificată am întrebări, însă nu se pot accepta excepții.