România nu a intrat în Schengen nici anul acesta! De la eșecul înregistrat în decembrie 2021, am avut două Guverne și doi miniștri diferiți de interne care nu au putut convinge Austria să voteze extinderea spațiului de liberă circulație. În ciuda faptului că autoritățile de la București au curtat pe oricine putea pune o vorbă bună pentru cauza României. În schimb, politicienii ne-au spus de fiecare dată după întrunirea Consiliului JAI că succesul va veni la... următoarea ședință! Anul acesta au fost deja patru întruniri oficiale, la Bruxelles și Luxemburg, și dosarul nu a fost supus la vot.
În luna aprilie, ministrul austriac de interne venea pentru prima oară în București, după ce Austria s-a opus aderării României la Schengen în decembrie 2021. Oficialul a reîntărit poziția țării sale, într-o declarație oferită în pripă, chiar la intrarea în sediul MAI:
Jurnalist: În 2023, Austria susține România?
Gerhard Karner – ministrul austriac de interne: Avem un sistem care nu funcționează.
Autoritățile de la București au început negocierile cu austriecii și între timp au curtat pe oricine putea ajuta la îndeplinirea dezideratului ca România să fie în Schengen până la final de an. Autoritățile din România și-au pus speranța în Spania pentru a duce România în Schengen.
Ministrul de interne al Spaniei, țară care a condus Consiliul UE de la 1 iulie 2023, a fost primit cu onoruri la București de fostul ministru de interne Lucian Bode.
Din a doua parte a anului 2023, negocierile pentru aderarea la Schengen au fost conduse de ministrul Cătălin Predoiu.
Jurnalist: Există șanse reale să intrăm în Schengen sau nu?
Cătălin Predoiu – ministru de interne, iulie 2023: Cred ca ar fi hazardat să avansez în acest moment un pronostic. De regulă, porțile ferecate se deschid din interior. Tot ce pot să spun e că e un obiectiv principal la ministerul afacerilor interne.
Klaus Iohannis, Septembrie 2023: Președintele consiliului susține intrarea României și a Bulgariei în Schengen, de când îl cunosc, cam toata Europa ne susține, mai puțin Austria - dar în perspectivă, am speranța că această chestiune să se rezolve. Oricum intrarea rămâne obiectiv național prioritar.
Obiectivul de țară a fost ratat și în anul 2023
La ultimul Consiliu JAI din decembrie 2023, subiectul aderării a fost doar discutat, dar dosarul nu a fost supus la vot. La trei zile după întrunirea de la Bruxelles, premierul Marcel Ciolacu anunța pe Facebook că Austria este de acord cu primirea României în Spațiul Schengen Aerian, adică eliminarea controlului de frontieră atunci când călătorim cu avionul.
Marcel Ciolacu, 11 Decembrie 2023: Primul pas, cel mai important, s-a făcut. Austria este mai flexibilă, normal ca nu puteau să anunțe triumfalist, că doamne, din acest moment, fără nicio condiție, o să intre în România pentru primul pas aerian, urmând ca anul viitor, cred că sub președinția Ungariei, vom continua cu pasul doi terestru.
Entuziasmul premierului a fost temperat chiar de președintele Klaus Iohannis.
Klaus Iohannis: Mai este cale lungă și este nevoie de multe negocieri și multe discuții. Nu vreau să creadă cineva că suntem la un mic pas favorabil.
În luna decembrie, Guvernul olandez a anunțat oficial că va renunța la veto-ul împotriva Bulgariei, dar chiar și așa negocierile privind aderarea rămân complicate, din cauza Austriei.
Jurnalist, 12 Decembrie 2023: Domnule ministru Karner, considerați că România merită să fie în Schengen?
Gerhard Karner – ministrul austriac de interne: Ceea ce am spus este că am avut contacte intense, discuții intense aseară și astăzi. Sunt condiții clare, care sunt necesare, pentru ca noi să extindem acest spațiu care nu funcționează. Vorbim acum despre Air Schengen, care înseamnă călătorii fără restricții prin aeroport. Sunt gata să fac acest pas, dacă sunt îndeplinite condițiile expuse clar. Am insistat asupra acestui lucru, în cadrul unei discuții ferme, dar constructive. Și vom continua acest dialog foarte intens. De asemenea, vom transmite Comisiei Europene aceste chestiuni care sunt relevante. Acum, mingea este la ea.
Austria nu oferă nicio garanție că va accepta posibilitatea de a călători pe cale aeriană fără pașapoarte. Însă, cea mai importantă pentru țara noastră este eliminarea verificărilor la granițele interne, iar aici autoritățile de la Viena nu par dispuse la concesii. Potrivit transportatorilor români, o oră de așteptare la vamă reprezintă un cost de 35-40 de euro pentru fiecare camion care așteaptă, în prezent, între opt și zece ore.