Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cum îi îndeamnă influencerii Mircea Bravo și Alex Cozma pe români să meargă la vot: Tot ce se întâmplă în viața ta e legat direct de politică

Mircea Bravo și Alex Cozma (Atenție, cad mere) au vorbit în direct la Euronews România despre campania din care fac parte, organizată de Reprezentanţa Comisiei Europene în România, și care are ca scop combaterea dezinformării în contextul alegerilor din 2024 şi războiului dus de Rusia în Ucraina.

Influencerii Mircea Bravo și Alex Cozma, despre pericolul fakenews în campania electorală

Cât de importante sunt alegerile și cum vei avea de suferit dacă nu mergi la vot și îi lași pe ceilalți să decidă pentru tine? La această întrebare a încercat să răspundă Mircea Bravo într-un clip care este parte a campaniei ”Is this trUE”, derulată de Reprezentanța Comisiei Europene în România. Dar, înainte de toate, cum îți dai seama că o știre este falsă?

Mircea Bravo, producător de filme: „De obicei, fakenews-urile sunt știrile care îți convin ție. Dacă tu ai o anume afinitate politică, de obicei tot mecanismul, tot algoritmul social media e construit astfel încât să îți hrănească exact ce vrei tu să vezi. Dacă vrei să vezi că afară e noapte, probabil că o să vezi știri despre cum afară e întuneric”.

Alex Cozma (Atenție, cad mere), creator de conținut: „Dacă îți confirmă credințele anterioare, nu o verifici pentru că îți convine că e așa. A picat cum îți place. (...) E important să-ți alegi câteva surse – cinci, șase – pe care le-ai verificat în prealabil și care au clar știri bune pentru că nu își pierd timpul cu știri false și dup-aia trebuie să vezi: când e data știrii, s-a semnat omul pe știre, care sunt sursele, dacă sunt mai multe, du-te și verifică-le, nu cumva să fie cercul eu am luat de la tine, tu ai luat de la mine, ne-am citat unul pe altul, dar e greșită știrea... Cel mai simplu lucru prin care poți să-ți dai seama dacă e falsă sau nu știrea e cum te face să te simți. Dacă te înfurie, cel mai probabil e fake”.

De ce tinerii nu vor să iasă la vot?

Mircea Bravo, producător de filme: „În primul rând, e comoditatea. Sunt convins că nimeni dintre cei care zic că nu au ce alege nu știu toți candidații de pe liste, adică îi știu pe ăia doi care fură, dar îi știu pe toți șapte care încearcă să urle și nu au buget destul de mare? Doi la mână, cred că e un fel de dizolvare a responsabilității. Adică să nu cumva să fac eu o greșeală, să aleg pe unul care dup-aia face greșit pentru țară, și atunci prefer să nu mă bag, să pot să condamn pe altul. (...) E o chestie generală a românilor, să nu se bage, să lase pe alții, ca dup-aia să poată băga de vină”.

Alex Cozma (Atenție, cad mere), creator de conținut: „E posibil să-ți ia prea mult timp până iei decizia și să n-o mai faci. Să fie mai ușor să n-o iei. E peste tot treaba asta. Eu cred că da, tinerii vor ieși la vot (n.r. cei care votează pentru prima dată). N-o să fie siguri dacă au votat bine, dar o să voteze”.

Cum îi îndeamnă Mircea Bravo pe tineri să meargă la vot

„Din momentul în care am stabilit că vrem să facem un clip prin care să atragem lumea la vot, trebuia să ne adresăm unei anumite categorii, pentru că sunt mai mulți oameni care nu merg la vot. Sunt cei pe care orice ai face nu poți să-i miști din loc, nu poți să îi mobilizezi, noi am vrut să ne îndreptăm spre oamenii care consideră că nu îi afectează alegerile și atunci a trebuit să facem o paralelă care e mai aproape de noi și automat să genereze umor, pentru că altfel clipul nu poate să fie viral. Ne-am gândit că o ședință de scară e destul de amuzantă. (...)

Le-am pus în vedere oamenilor că poate să fie rău. Oricât de mult trăiești într-o bulă, crezi că ești protejat, că nu te afectează, (...) te afectează. Tot ce se întâmplă în viața ta este legat direct de politică și cumva noi am vrut să atingem chestia asta, cred că am atins-o prin clipul nostru”, a precizat Mircea Bravo, în direct la Vocile care contează.

„De-a lungul timpului noi ne-am implicat de mai multe ori făcând clipuri civice. Noi nu zicem clipuri politice. Să chemi lumea la vot nu înseamnă politică, înseamnă o acțiune civică. În 2019, la alegerile parlamentare, am făcut un clip care a fost destul de viral - cred că a ajuns undeva la 20 de milioane cu Bunica. Ea, cumva, condamna tineretul căruia îi e lene să mai aleagă. Da, a funcționat destul de bine”, a mai adăugat el.

Materialele campaniei ”Is this trUE” pot fi vizionate pe conturile de social media ale influencerilor şi ale Reprezentanţei Comisiei Europene în România, precum şi pe platforma trUE, lansată anul trecut.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE