Culori, modele și texturi diferite, toate îmbinate pe aceeași pânză. Istoria unghiilor colorate nu este una simplă, ci a reprezentat un simbol în mai multe culturi. Astăzi, îngrijirea manichiurii a evoluat în adevărate piese de artă. Haideți să vedem cum a devenit arta de pe unghii cea mai populară tendință din industria frumuseții.
Unghiile colorate în roșu au fost de-a lungul istoriei un simbol social, rezervat elitei, iar cetățenilor de rang inferior le era interzis să poarte altceva în afară de nuanțe palide. Popularitatea vopselei de unghii a continuat timp de mai multe decenii, chiar și în perioadele de instabilitate economică, atunci era considerată un lux accesibil și justificabil. Unele nuanțe au fost popularizate și de producții celebre. Rouge Noir, nuanța purtată de personajul Umei Thurman din filmul Pulp Fiction, s-a epuizat din prima zi de lansare.
Un canvas pe care îl poți lua cu tine
De un an, Cătălina și Sabri își dedică tot timpul pentru a crea artă portabilă pe un canvas care îți încape și în geantă: unghii press-on. Adică unghii false pe care le lipești pe unghia naturală, care pot fi date jos cu ușurință și refolosite. Și trendy și sustenabil.
Cătălina Hotin, artist: „Mi se pare o oportunitate nouă pentru persoanele care nu au mai intrat așa de mult în contact cu un mediu artistic, să se apropie de latura asta și să fie și ei creativi atunci când se gândesc la ce seturi ar putea purta și mi se pare că tipul acesta de unghii, press-on pe care noi îl creăm este o artă mult mai approachable, în sensul în care nu toată lumea, nu știu, își cumpără tablouri sau pictează în timpul liber, dar poți și tu să faci parte ca client din procesul acesta creativ și împreună cu noi să facem un design de unii care să te reprezinte.”
Procesul creativ pe care îl fac Cătălina și Sabri este unul diferit față de un salon normal: clienții trimit moodboard-uri, colaje cu imagini, care se vor transforma în design-uri.
Cătălina Hoti, artist: „Prima dată comunicăm cu clienții pe baza moodboard-ului lor sau a pozelor de inspirație. Am făcut câteva seturi până acum și pentru artiști din România și tot așa, modul în care am comunicat cu ei a fost foarte mult prin moodboard-uri, prin poză de inspirații, conceptul videoclipului lor și cumva e așa un mix de mai multe lucruri.”
Evoluția manichiurii ca formă de artă poate fi observată și în diversitatea și inovația designului. De la modele clasice și elegante, cum ar fi french manicure, la adevărate mini capodopere, precum portrete și peisaje.
Sabri Murat, artist: „Provocarea mea preferată este fiecare set nou care vine. Fiecare dintre clienții noștri are o imaginație minunată și toți își doresc chestii foarte interesante și ne surprind mereu. Pentru a putea să le facem visul lor realitate, trebuie să folosim și tehnici noi, putem să folosim foarte multe materiale, foarte multe produse pentru a obține efecte diferite pe unghii.”
Elena Moldoveanu, jurnalist Euronews: „Cât durează în medie realizarea unui set?”
Cătălina Hotin: „Aș spune că, pentru seturile care-s mai complexe, poate să dureze șapte ore. Pentru seturile mult mai simple care sunt o singură culoare, să zicem că ar putea să dureze o oră jumătate, două ore.”
Artă în difere forme
Mâncare, religie, telefoane, dinți și galaxii. Subiecte care nu au nicio legătură între ele, dar pe care cei doi le-au încorporat în seturi unicat.
Elena Moldoveanu: „Care e cel mai ciudat model pe care l-ați făcut?”
Cătălina Hotin: „Cel mai ciudat model sau poate un model care a stârnit o reacție din partea altor oameni a fost cel cu icoane catolice. Setul religios l-am făcut în urmă cu ceva timp și practic am inclus mai multe icoane cu Iisus și cu Fecioara Maria și și alte simboluri mai mult specifice celor catolici.”
Să incorporezi arta în viața ta nu este o misiune atât de ușoară, dar Cătălina ne-a vorbit despre relația pe care o stabilește cu toți clienții.
Cătălina Hotin: „Mi se pare că atunci când apelezi la acest tip de serviciu este foarte important să ai încredere în artistul care va face această lucrare pentru tine. În primul rând pentru că este ceva destul de complicat, necesită într-adevăr foarte mult timp comenzile noastre. Nu este ca la salon în care te duci azi și este gata.”
În ciuda stereotipurilor, Sabri se implică în procesul creativ. Are o misiune care depășește vorba „ce va spune lumea”, adică să aducă artă accesibilă tuturor.
Sabri Murat: „E clar că oamenii doresc să se exprime când vor aceste unghii și deși eu sunt băiat, poate că ar fi mai puțin de așteptat ca eu să înțeleg chestia asta, dar și eu am această dorință de a mă exprima și de a putea să arăt lumii viziunea mea creativă și rezonez mult cu toți cei care comandă unghiile.”
Arta, un job full-time
În ochii societății, arta este adesea percepută ca o manifestare altruistă, fără așteptări materiale în schimb. Deseori artiștii se tem să pună un preț pe arta lor, pentru a nu fi criticați sau marginalizați de societate. Dar pasiunea implică efortul, timpul și abilitățile necesare pentru a produce artă de calitate, de aceea, cei doi și-au transformat talentele într-un job full-time.
Elena Moldoveanu: „Este acesta un job full-time pentru voi?”
Cătălina Hotin: „Da, momentan da. Mi se pare că momentan putem să avem jobul acesta full-time și să ne întreținem practic e sursa de venit pe care o avem, să trăim confortabil și să nu ne gândim la business-ul nostru ca la un lucru secundar, ci îl punem pe primul loc. Adică de multe ori mi se pare că s-a promovat ideea de tu că artist trebuie să lucrezi pe gratis, arta trebuie să fie ceva frumos, să faci din pasiune și s-a promovat destul de mult asta și în facultate, fapt pentru că are există foarte mulți artiști care nu au posibilitatea să ceară niște prețuri decente pentru munca lor și asta este foarte trist.”
Dincolo de aspectul lor fermecător, unghiile cu gel poartă cu ele povestea măiestriei și priceperii artistului. Fie că sunt folosite drept un accesoriu sau adevărate piese de artă „de buzunar” trebuie să ne amintim că arta vine în numeroase forme și stiluri.