Institutul Pantone a ales culoarea anului 2023. Se numește Viva Magenta sau „roșul purpuriu care aduce un echilibru între cald și rece”. „Vitează și neînfricată, (Viva Magenta) este o culoare vibrantă a cărei exuberanță promovează optimismul și bucuria”, după cum au explicat reprezentanții Pantone.
Compania americană evidențiază în fiecare an o culoare ce reflectă cultura actuală, iar de această dată a fost desemnată o nuanță „hibridă”, sugestivă pentru existența noastră în lumea fizică și digitală. Viva Magenta a fost anunțată oficial în urmă cu o lună, cât să dea timp producătorilor să lanseze pe piață cât mai multe produse în ton cu tendințele.
Pantone a început să desemneze o culoare a anului începând din 2000. Compania a creat sistemul de ajutare a culorilor folosit pentru a identifica și ajusta culorile în industrii precum imprimarea, designul grafic și moda.
Ce înseamnă culoarea Viva Magenta și de la ce a pornit ideea
Invitat în studioul Euronews România, criticul de modă Alin Gălățescu a explicat cum a fost aleasă Viva Magenta culoarea anului 2023.
„Mi se pare mai apropiat de mov decât de roșu, cu toate că magenta este scoasă în evidență, această Viva Magenta.
A fost lansată de abia de o lună și dacă ar fi purtat-o lumea, ar fi identificat-o ca un gen de roz sau gen de roșu sau de mov, pentru că e la granița dintre cele culori.
Din punctul meu de vedere sau din punct de vedere al zonei de fashion, mi s-a părut foarte simbolică. Noi l-am sărbătorit pe marele Valentino la împlinirea a 90 de ani de viață, 60 de ani de existență a brandului și 45 de ani de creație printr-un mare show al anului.
A reușit două performanțe: a reușit să introducă roșu Valentino pe piață și desigenerul care se ocupă acum de casă, Paolo Piccioli, a reușit să introducă pink Valentino.
Această Viva Magenta este o combinație perfectă între pink Valentino și red Valentino. E un melanj, o culoare hibridă.
Cei de la Pantone întotdeuna s-au jucat pe culori atipice. (...) De aceea sunt mari maeștri, ca să amestece, să găsească simbolistici.
E o culoare care într-adevăr va marca și pe care am regăsit-o deja în creațiile designerilor români. Asta e foarte important”, a explicat Gălățescu, la Euronews România.
Ce a luat în calcul Institutul Pantone când a ales Viva Magenta culoarea anului 2023. „Au trebuit să dea acest trend ultrapozitiv”
„În momentul în care ei lansează o nouă culoare, în primul rând că reflectă niște trenduri care sunt anunțate cu 10 ani înainte. Există niște firme care se ocupă cu această predicție în zona de trenduri, pe zona de industrie grafică, industrie de design, industrie de design vestimentar, chiar lifestyle.
Povestea despre incadescență mi se pare că e gândită ca un contrapunct al unui an care se anunță foarte riscant, dacă nu întunecat. Cum au băgat acum doi ani acel gri cu galben, griul acela l-ar fi simțit toată lumea ca o piatră în stomac, asociindu-l cu nenorocirea invaziei aberante a rușilor în Ucraina.
Atunci, au trebuit să dea acest trend pozitiv, ultrapozitiv care cumva industriile creative să se simtă bine, să se poată manifeste și rezultatul să fie unul care să susțină moralul cumva în cădere al socialului general”, a explicat criticul de modă.
Cum poate fi purtată și asortată culoarea Viva Magenta
„Dacă a fost această combinație perfectă între rozul Valentino care a reușit să îl impună pe piață (...) nemaivorbind despre roșul simbolic care este, după părerea mea, cea mai influentă culoare din tot spectrul.
În momentul în care pui împreună această idee de modernitate cu cea de forță cromatică, nu poate să iasă decât un lucru fabulos care poate fi folosit peste tot.
În decorațiuni, putem vedea această culoare ca un contrapunct, un accent. De exemplu, într-o casă foarte minimală, un accent de culoare de obicei dă bine.
Nu în deja clișeaticul perete colorat. Românul știe că design interior înseamnă să colorăm un perete în alt fel decât restul camerei și suntem creativi”, a spus Alin Gălățescu.
Viva Magenta, purtată de bărbați
„Pot purta în doze mici, în sensul unor eșarfe, cămăși, chiar în contrapunct cu negru merge foarte bine.
Pantone e o firmă de design până la urmă. Nu doar că lansează o culoare, ci o proiectează în toate industriile creative. Sunt niște tipi extrem de valoroși”, a specialistul în industria de fashion.