Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cine este responsabil de ancheta în cazul exploziei de la Costinești. Contraamiral de flotilă: E o combinație între Poliție și SRI

Constantin Ciorobea, contraamiral de flotilă, fost locțiitor al Șefului Statului Major al Forțelor Navale, a analizat, în direct la Euronews România, cazul exploziei de la Costinești care a alertat inclusiv forțele navale din Bulgaria. Militarul nu exclude posibilitatea ca o navă a Rusiei să fi lansat în mod intenționat o mină marină, o variantă deocamdată neconfirmată deoarece scafandrii nu putut face cercetări în mare pentru a găsi fragmente ale dispozitivului explozibil.

De asemenea, Constantin Ciorobea a explicat că în anchetă ar trebui să se implice mai multe instituții, inclusiv Serviciul Român de Informații, Poliția și Ministerul Apărării.

Invitat în studioul Euronews România, fostul locțiitor al Șefului Statului Major al Forțelor Navale a afirmat că are îndoielile sale în privința exploziei produse la Costinești.

”Ar fi prima mină care explodează apropiindu-se de litoral. Au fost găsite mai multe mine pe plajă, în diferite zone. Niciuna nu a explodat. Ar fi prima.

Au fost mine care s-au desprins din barajele istorice, barajele instalate de România în Al Doilea Război Mondial. S-au mai găsit până la conflictul din Ucraina. Au mai apărut în plasele pescarilor sau pe plajă au mai fost descoperite mine. Deci, ar fi prima care ar exploda. (...)

Pe de altă parte, din tot ce s-a declarat, nu au fost găsite bucăți de metal. Nu am remarcat nici din declarația ISU, nici de la Garda de Coastă nu au menționat ceva asemănător. Este totuși o sferă de metal care în urma exploziei respective trebuiau să se identifice în afară de pietrele de pe dig, niște bucăți din metal”, a explicat contraamiralul de flotilă, la Euronews România.

De asemenea, Constantin Ciorobea a punctat că ”mai rămâne varianta exploziei și bucățile de metal să se ducă pe fondul zonei respective, pe fundul mării”.

”Până când condițiile meteo nu vor permite intrarea în siguranță a scafandrilor în acea zonă, mai rămâne de văzut suspiciunea dacă a fost sau nu o mină.

Indiferent dacă a fost sau nu o mină, noi trebuie să o privim (...) în continuare ar fi a șasea mină. Până acum au fost cinci”, a menționat el.

Fostul locțiitor al Șefului Statului Major al Forțelor Navale a amintit că în decursul unui an și jumătate de la declanșarea războiului din Ucraina, au fost descoperite cinci mine care au fost dezamorsate.

”Ar fi aceasta care într-adevăr a ajuns până la litoral și a explodat. Dacă a fost o mină. Au mai fost găsite și pe plajă. Faptul că mina s-a desprins din barajul de mină lansat de ucraineni ca să-și apere teritoriul

Nu exclud posibilitatea ca o navă a Federației Ruse să lanseze intenționat din când în când o astfel de mină. De ce ar face acest lucru?

Tocmai ce au dat un aviz, de când au ieșit din acordul privind cerealele din Marea Neagră, imediat după aceea au declarat raioane din Marea Neagră ca fiind periculoase atât pentru navigație, din punct de vedere al unor raioane în care se execută exerciții cu trageri de luptă. Au și demonstrat că fac exerciții - au lovit o navă cu o rachetă - sau din punct de vedere al pericolului de mine și atunci ca să arăți că există un pericol de mine mai vii și lași astfel de mine”, a mai menționat Constantin Ciorobea.

Ancheta în cazul exploziei din Costinești, cu implicarea mai multor instituții

”Explozia a fost la malul mării, de aici cumva responsabilitatea este a Apelor Române ca administrare.

Din punct de vedere al unei explozii, pentru că a fost pe teritoriul României, (...) Cine răspunde o explozie suspectă pe teritoriul României? Eu zic că SRI cumva. Nu știm cine a fost, cine a pus mina...

E o combinație între Poliție și SRI. Ministerul Apărării vine cu experți pe domeniu.

Cumva trebuie înțeles că de la Apele teritoriale până în Pacific este responsabilitatea Forțelor Navale Române, pentru că trebuie înțeles”, a mai menționat contraamiralul de flotilă.

Parlamentul a aprobat cumpărarea de nave vânătoare de mine

”În prezent, avem patru (nave) ca producție românească. Ele sunt și proicet vechi.

Ar trebui să înlocuim patru cu patru. Cumva ceea ce s-a aprobat în Parlament - cele două vânătoare de mine - să vină din Marea Britanie. Ar fi o trecere. După aceea încă două și ies acestea din operabilitate. Personalul trebuie instruit”, a precizat Constantin Ciorobea.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE