Facem pași mici în infrastructură. Încă 21 de kilometri din Drumul Expres Craiova-Pitești vor fi dați azi în folosință. Mai exact porțiunea dintre Piatra Olt și Valea Mare.
Cât timp vor economisi șoferii datorită noului tronson?
Șoferii vor economisi aproximativ o oră. Pe centura Municipiului Slatina se poate circula și cu o viteză de 120 de km / oră, astfel va fi redus timpul petrecut de șoferi în trafic.
Cu deschiderea acestui segment între Piatra Olt și Slatina tot tronsonul 2 al Drumului Expres Craiova-Pitești va fi utilizat pe toți cei aproape 40 de km ai săi. În aprilie, anul acesta, a fost deschis traficul pe primul lot care ocolea Balșul.
Drumul Expres este încă în construcție. Acesta va trebui să aibă, în final, 121 de km. Spre deosebire de o autostradă, Drumul Expres nu are benzi de urgență și nici spații de demarcare, dar asigură o viteză corespunzătoare, transmite jurnalistul Euronews, Ioana Corneev.
Specialiștii anunță că acest drum ar trebui să fie gata anul viitor.
Care e situația infrastructurii din România
Bucata de drum inaugurată care ocolește orașul Slatina și care face parte din Drumul Expres Craiova-Pitești e prea puțin pentru câte șantiere sunt în lucru acum în România. Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura, e de părere că până la cei 1.000-2.000 de kilometri de autostradă, în România, mai e cale lungă, dacă ritmul este cel de puțin peste 50 de kilometri pe an.
„Intenție verbală din partea autorităților a fost întotdeauna. În practică, în ceea ce privește rezolvarea birocrației la timp, deblocarea tuturor elementelor care țin de obligațiile statului... statul a făcut foarte greu ce trebuia: luarea de decizii, asigurarea de finanțare, deblocarea șantierelor. Nu vedem de când urmărim, de mai bine de 10 ani, o modificare a vitezei de execuție și de deblocare a proiectelor în teren. Se inaugurează 40-45 de km, în medie, pe an. Anul viitor se vor atinge 1.000 de km. Dacă nu se fac reforme structurale, ne mai trebuie mult pentru o rețea decentă care să unească toate regiunile, marile orașe. Nu vrem mai mult. Dar trebuie într-un timp rezonabil, nu în 40 de ani. Trebuie schimbate multe la Ministerul Transporturilor, Mediului, Finanțelor, tot ce înseamnă exproprieri și tot ce înseamnă aparat de stat care e responsabil de deblocarea șantierelor”, spune Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura, în direct pentru Euronews România.
Riscul de pierdere a banilor din PNRR, din cauza întârzierilor
„Proiectele din PNRR ar trebui să fie gata până în 2026, iar autostrada A7 are șanse să fie gata doar până la Focșani, la acest moment. Eu doar pe atât mă bazez. Din păcate, deja numărăm banii și kilometri pierduți din PNRR pe A1, la Marginea Holdea, acolo unde ar putea exista un contract semnat abia peste un an, în cel mai bun caz”, avertizează Ionuț Ciurea.
Ce spun autoritățile
Jurnalist: „Ajungem până la sfârșitul anului la borna de 1.000 de kilometri?”
Secretar de stat la Ministerul Transporturilor: „Există șanse, dar depindem de firme pe care le-am penalizat deja cu certificate negative. Important e să avem cât mai multe șantiere deschise și pe care să lucreze firme care să-și facă datoria și care să respecte termenii contractuali”, spune Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor.
Jurnalist: „Sunt șanse multe sau puține?”
Irinel Ionel Scrioșteanu: „Sunt șanse reale.”