Peste 1.200 de taximetriști, veniți din toată țara, au protestat în București. Aceștia vor ca șoferii Bolt și Uber să aibă parte de aceleași reguli. Oamenii spun ca vor continua protestele până va fi adoptată ordonanța de guvern în forma dorită de ei. Proiectul actului normativ este în consultare publică, dar ei vor să fie adăugate încă două revendicări: vor să fie limitat numărul mașinilor de transport alternativ și să fie fiscalizată activitatea în România. Reprezentanții celor de la transportul alternativ spun că dacă va fi adoptată ordonanța de urgență, serviciile de ridesharing vor dispărea din România.
Taximetriști din toată țara s-au strâns în fața Parlamentului. Ei cer să fie limitat numărul de copii conforme, adică documentele care le dau voie șoferilor să folosească autovehiculele respective pentru transportul alternativ. Astfel, am putea vedea un număr limitat de mașini în trafic. Taximetriștii spun că piața ar fi mai predictibiliă , iar orașele mari ar fi mai puțin poluate.
Cristina Popescu, taximetristă de 23 de ani, la București: ”Dacă acum, să zicem șapte, opt ani de zile reușeam să muncim undeva la șase, șapte ore pe zi și să mergem cu bănuți acasă pentru tot ce avem noi de plătit taxe și impozite și să ne întreținem și familie, să ne creștem și copiii, acum nu ai cum să stai pe stradă mai puțin de zece, douăsprezece ore în trafic. Bară la bară. Noi nu mai putem să ajungem în trei minute la dumneavoastră pentru că orașul este sufocat și chiar s-a spus public de către ei că sunt 50.000.”
Ioan Pugna, purtător de cuvânt al Asociației Naționale a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi: ”Șapte platforme funcționează și fiscalizează corect prin SRL-uri din România și funcționează corect. În schimb, cele două platforme nu fiscalizează corect aceste sume, iar platformele care sunt afiliate, flotele care sunt afiliate la cele două platforme au dezvoltat o inginerie financiară, un tipar în urma căruia bugetul de stat este viciat de miliarde anual.”
Unii protestatari au făcut greva foamei
Mai mulți taximetriști au renunțat la greva foamei, în care se aflau chiar și de două săptămâni.
Ioan Lucian Bratu, taximetrist din Timișoara: ”Activitatea noastră este afectată în proporție de peste 50%. Mulți colegi au luat mașini pe leasing, din păcate nu reușesc să mai achite ratele, se împrumută. Sunt nenumărate cazuri în rândurile colegilor de la mine din Timișoara care merg și își lasă anumite obiecte, din păcate, la amanet.”
Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul unei ordonanțe de urgență, prin care se modifică legea care reglementează activitatea de transport alternativ. Prin viitorul act normativ s-ar putea interzice practicarea ridesharingului cu mașini închiriate sau cu contract de comodat. Totodată, proiectul prevede ca transportul să fie făcut doar pe raza județului în care mașina a primit autorizație. Iar pe mijloacele de transport să fie ecusoane, care să poată fi văzute de la distanță.
Cătălin Codreanu, Coaliția pentru Economia Digitală: ”Solicitările pe care industria de taxi le face au menirea elimina din piață serviciul de transport alternativ, lăsând astfel peste 50.000 de șoferi fără o sursă alternativă de venit și trei milioane de utilizatori ar trebui să găsească metode alternative de de deplasare, în special cu taxiul sau mașina proprie. Contractele de comodat care sunt eliminate prin raftul de la Ministerul Transporturilor sunt utilizate de peste 90% dintre șoferii care furnizează servicii de transport alternativ.”
Protestul ar putea continua încă o săptămână.