La o zi după dezvăluirile jurnaliștilor de la The Guardian despre mașinăria de influență a Uber, sursa documentelor și-a făcut publică identitatea. Cel care a dezvăluit corespondența confidențială este fostul lobbyist-șef al companiei din perioada 2014-2016, Mark MacGann.
În vârstă de 52 de ani, irlandezul Mark MacGann spune acum că regretă că a făcut parte din echipa Uber care a încălcat cu bună știință legile din zeci de țări și a indus în eroare oamenii cu privire la beneficiile pe care le aduce șoferilor modelul de business promovat de compania americană.
„Sunt parțial responsabil. Eu eram cel care vorbea cu guvernele, eu eram cel care mă ocupam de mass-media, eu eram cel care le spunea oamenilor că ar trebui să schimbe regulile pentru că șoferii urmau să profite. De fapt, le-am vândut oamenilor o minciună”, recunoaște Mark MacGann, care a coordonat activitățile de lobby în Europa, Orientul Mijlociu și Africa.
Funcția de conducere pe care MacGann a deținut-o la Uber, între 2014 și 2016, l-a plasat în centrul deciziilor luate la cele mai înalte niveluri ale companiei în perioada în care aceasta își forța intrarea pe piețe încălcând legile privind licențele de taxi. El a supervizat încercările Uber de a convinge guvernele să modifice reglementările privind taxiurile și să creeze un mediu de afaceri mai favorabil în peste 40 de țări.
Compania Uber a reacționat prompt după ce irlandezul a anunțat că el este whistleblower-ul în acest caz: „Înțelegem că Mark are regrete personale în legătură cu anii săi de loialitate fermă față de conducerea noastră anterioară, dar el nu este în poziția de a vorbi astăzi în mod credibil despre Uber”.
Un irlandez poliglot și prosper
Mark MacGann vorbește mai multe limbi străine și posedă o agendă impresionantă de contacte, inclusiv din instituțiile UE, construită de-a lungul a două decenii de activitate în domeniul lobby-ului și al afacerilor publice.
Înainte de Uber, MacGann lucrase la firme consacrate de politici publice, precum Weber Shandwick și Brunswick, și condusese DigitalEurope, o asociație comercială care susținea companii precum Apple, Microsoft și Sony. A fost și vicepreședinte senior la Bursa din New York, cu un salariu de 750.000 de dolari pe an.
MacGann a acceptat o reducere semnificativă a salariului pentru a lucra la Uber pentru 160.000 de euro. Dar, la fel ca toți directorii de rang înalt care se alăturau companiei la acea vreme, recompensa financiară era reprezentată de promisiunea unor pachete de acțiuni în valoare de milioane de euro, dacă Uber își realiza ambițiile globale.
Ce urmărea Uber
Uber și investitorii săi aveau în vedere profituri uriașe. Condiția era simplă: să-și îndeplinească misiunea de a dereglementa piețele, de a monopoliza orașele, de a transforma sistemele de transport în comun și, într-o zi, chiar de a înlocui șoferii cu vehicule autonome. Planul, recunoaște MacGann, a necesitat ca Uber să încalce legea în orașele în care piețele reglementate necesitau licențe greu de obținut pentru a conduce un taxi.
„Abordarea companiei în aceste locuri a fost, în esență, să încalce legea, să arate cât de extraordinar este serviciul Uber și apoi să schimbe legea. Treaba mea a fost să ocolesc autoritățile locale, să construiesc direct relații cu nivelul superior al guvernului și să negociez. Și să mă ocup de consecințe”, a povestit fostul lobby-ist, pentru The Guardian.
Potrivit lui MacGann, cei mai mulți politicieni de rang înalt au susținut Uber fără rețineri, considerând că firma de tehnologie oferă o nouă platformă inovatoare care ar putea permite o muncă flexibilă și ar putea ajuta la relansarea economiilor după criza financiară. Cel care s-a remarcat a fost actualul președinte al Franței, Emmanuel Macron, ministru al Economiei în perioada 2014-2016.
Extinderea serviciului Uber a generat proteste uneori violente ale taximetriștilor din mai multe orașe europene. Pentru mulți, modelul de afaceri Uber era sinonim cu nesiguranța locurilor de muncă.
Românul cu care comunica Mark MacGann
În vara lui 2015, la câteva luni după ce Uber începuse să opereze printr-o filială în România și un angajat are deja vești proaste pentru șeful său. Îi trimite într-o seară de august un e-mail: „Vestea proastă este că Peter Imre, consilier local și pentru Ungaria, este mai important pentru operațiunea din București decât am crezut inițial. Face lucruri și deschide uși, dar pe termen lung reprezintă potențiale probleme (ego, expunere în presă, agendă proprie, legături informale cu părțile interesate și probabil cu biroul nostru” .
âCel care a trimis e-mailul este Ionuț Lăcustă, managerul de politici publice pe Europa Centrală și de Est al corporației Uber, iar șeful său era chiar Mark MacGann. Care îi răspunde scurt: „Vreau ca Imre să plece. Fără dubiu”. Se referea la Peter Imre, cel care a jucat un rol-cheie în colaborarea dintre șefii Uber de la București și demnitarii locali, scriu jurnaliștii de la riseproject.ro.