Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cantitate mai mică, același preț. Practica, denumită shrinkflation, impune mai multă transparență în comerțul francez

În Franța, comercianții trebuie să anunțe dacă au redus cantitatea produselor, pentru a menține prețul. Practica, denumită shrinkflation, este o metodă de a scumpi mascat produsele. Obișnuit să verifice mai degrabă prețul, decât cantitatea, mai ales dacă produsul este ambalat similar, consumatorul realizează mai greu că inflația i-a redus puterea de cumpărare. Și că sacoșa cu care pleacă de la magazin, deși costă la fel, este mai ușoară.

Autoritățile din Franța vor țină sub control practica denumită shrinkflation - atunci când retailerii mențin prețul produsului la raft, dar cantitatea ambalată este mai mică. Un decret îi obligă pe comercianți să afișeze la raft ce produse au gramaj mai mic. Măsura va fi aplicată din luna iulie, deocamdată numai pentru două luni. Comercianții spun că sunt de acord, însă pasează responsabilitatea către producători. 

Petronela Caso, româncă stabilită în Franța: „Patronii lanțurilor mari au tras un semnal de alarmă asupra etichetării produselor. Ei susțin că sunt de acord 100% pentru transparență și pentru a afișa reducerea cantității unui produs Dar vin cu o propunere, considerând că acest lucru e la nivel de producător.”

Inițiativa franceză ar putea deveni o directivă europeană

Reducerea cantității în condițiile menținerii prețului este o practică utilizată și la noi. Deși, deocamdată, nicio autoritate nu i-a obligat pe comercianți să-și anunțe consumatorii.

Adrian Negrescu, economist: „La noi s-a redus cantitatea de produs, prețuri au rămas același, n-au mai crescut unele produse și ăsta este singurul lucru bun, iar pe de altă parte mulți producători au ales să-și reducă gama de produse. De aceea, dacă vă uitați la raft in magazine veți vedea că sunt mai puține produse din punct de vedere al parității acestora. Poate de acum 2 ani de zile firmele au ales să producă ce se poate realiza mai ieftin, chiar dacă nu sunt la fel de ca calitative, acele scumpe, în așa fel încât să își mențină cât de cât vânzările.”

Inițiativa franceză ar putea fi translatată la nivel european și transformată într-o Directivă. A promis ministrul francez al afacerilor, turismului și consumatorilor. 

Petronela Caso, româncă stabilită în Franța: „Această inițiativă să fie purtată de Franța la nivel european și să devină o măsură la nivel european, fie propus de Comisie în 2025 ca măsura de modificare a elementelor de protecție a consumatorilor.”

Francezii au făcut din preţul alimentelor o problemă politică, după ce anul trecut costul mâncării a crescut cu 16%, iar guvernul de la Paris a pus presiune pe producători și comercianți să limiteze creșterea prețului la alimente.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE