Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Traficul rutier din Cluj-Napoca, responsabil pentru pentru 50% din poluarea din oraș

Marile orașe sunt puternic afectate de poluare. Cei mai mari poluatori în Cluj-Napoca, de exemplu, sunt mașinile. Traficul ne distruge sănătatea, spun specialiștii, iar felul în care sunt construite orașele și suburbiile contează foarte mult.

Clujul este deja în procedură de infringement din această cauză, iar mediul universitar încearcă să investească pentru a obține date tot mai bune, de la an la an.

Traficul rutier din Cluj-Napoca, responsabil pentru pentru 50% din poluarea din oraș

Traficul dinspre Florești spre Cluj-Napoca este deja faimos în toată țară pentru blocaje și timpii de așteptare. Însă mașinile care dimineața formează coloane kilometrice mai produc o problemă: poluarea.

Datele arată că 50% din poluarea din Cluj-Napoca este produsă de mașinile cu motoare termice.

Andrei Radovici, care este lector dr. la Facultatea de Știința și Ingineria Mediului din cadrul Universității Babeș-Bolyai și, alături de colegii lui, culege zi de zi date despre poluare. În timp, e au observat că, de departe, șoselele sunt cel mai important producător de noxe, care ulterior ajung să fie inhalate de către cetățeni.

„Dacă ne uităm pe site-ul rețelei naționale din Cluj-Napova, pentru cele patru stații disponibile putem vedea că la stația din Grigorescu avem indicele de calitate a aerului moderat pentru PM 2.5. În rest, pentru ceilalți indicatori avem concentrații mai scăzute.

Aș menționa traficul ca o principală sursă de poluare pentru Cluj-Napoca și zonele limitrofe, asociat prafului și motoarelor termice avem noxe și ozonul troposferic care este poluant și în anumite perioade se pot observa concentrații mai mari în special în zonele limitrofe căilor de comunicații”, a spus Andri Radovici.

Pentru a înțelege mai bine fenomenul, departamentul din care Andrei Radovici face parte a achiziționat și un autolaborator. Adică o mașină care dispune de toată tehnica necesară. Este o investiție de câteva zeci de mii de euro, care însă oferă date clare despre nivelul de poluare din zone mai puțin accesibile.

„Avâand acest autolaborator avem avantajele de a putea fi mobili. Putem să ne deplasăm și să facem măsurători în diferite puncte al orașului unde istoric nu au fost monitorizate concentrațiile pentru diferiți poluanți”, mai explică Andrei Radovici.

Având datele la îndemână, autoritățile ar trebui să ia decizii. În caz contrar, Uniunea Europeană are mecanisme pentru a sancționa autoritățile locale.

„Avem cinci orașe mari care sunt în procedură de infringement pentru depășiri ale poluanților, pulberile în suspensie, așa cum am văzut la bucurești: este vorba despre Cluj-Napoca, de Timișoara, de Brașov, de Craiova și de Iași”, a explicat Oana Neneciu, director executiv Ecopolis, în matinalul Bună dimineața, România.

Conform unui raport publicat de Universitatea Babeș-Bolyai, expunerea prelungită la PM2.5 afectează dezvoltarea pulmonară a copiilor și crește riscul de infecții respiratorii recurente.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE