Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Tarifele de parcare pentru SUV-uri se triplează în Paris. Noile taxe, aprobate prin referendum

Locuitorii din Paris au votat în favoarea triplării prețului parcării pentru SUV-uri, în condițiile în care municipalitatea vrea să ia măsuri pentru a reduce poluarea prin taxarea șoferilor care conduc mașini de mari dimensiuni, relatează The Guardian.

Într-un referendum organizat duminică, 54,6% dintre alegători au fost de acord cu aplicarea unei taxe speciale de parcare pentru SUV-uri, arată rezultatele provizorii. Cu toate acestea, prezența la vot - aproximativ 5,7% dintre alegătorii înscriși pe listele electorale ale Parisului - a fost mai mică decât se așteptau activiștii ecologiști.

"Parizienii au făcut o alegere clară... alte orașe vor urma", a anunțat primarul socialist al Parisului, Anne Hidalgo, potrivit sursei citate.

Edilul capitalei francez a precizat că siguranța rutieră și poluarea aerului au fost elementele principale care au motivat votul la referendum.

Anne Hidalgo a catalogat limitarea prezenței SUV-urilor prin creșterea prețurilor la parcare drept un tip de ”justiție socială”. Măsura i-ar viza în mod special pe șoferii bogați care dețin mașini scumpe, grele și poluante care au adoptat încă un alt comportament pentru a contracara criza climatică.

Parcarea pentru SUV-uri în Paris, de trei ori mai scumpă. De când se aplică noile tarife

Noile tarife de parcare ar putea intra în vigoare la începutul lunii septembrie. Costul parcării pe stradă pentru un SUV sau o mașină 4x4 va crește la 18 euro pe oră în centrul Parisului și la 12 euro pe oră în restul orașului.

Prețurile se vor aplica vehiculelor cu o masă mai mare de 1,6 tone cu motor termic sau vehiculelor hibride, precum și mașinilor electrice de peste două tone.

Măsura nu se va aplica parcărilor pentru locuitorii Parisului.

”Rezultatul votului reprezintă o victorie pentru calitatea vieții locuitorilor din Paris”, a declarat Tony Renucci, director al Respire, un grup care militează pentru îmbunătățirea calității aerului.

El a adăugat că Parisul trimite astfel un mesaj că "prezența acestor monștri pe roți nu mai este de dorit pe străzile noastre".

Emmanuel Grégoire, viceprimarul Parisului, a scris pe rețeaua X, la momentul începerii votului pentru referendum: "Mai grele, mai periculoase, mai poluante... SUV-urile sunt un dezastru ecologic".

Parisul, prima capitală europeană care interzice trotinetele electrice închiriate

În 2023, autoritățile din Paris au organizat un referendum similar prin care locuitorii au votat pentru interzicerea trotinetelor electrice închiriate, devenind ulterior prima capitală europeană care a luat această măsură. Prezența la urne - 103.000 de persoane, aproximativ 7% din alegătorii înregistrați - a fost mai mare decât la votul în cazul majorării prețului parcării pentru SUV-uri.

În mandatul lui Hidalgo, Parisul a crescut presiunea asupra șoferilor prin creșterea tarifelor de parcare și interzicerea treptată a vehiculelor diesel, extinzând în același timp rețeaua de piste pentru biciclete din capitala franceză aglomerată. De asemenea, municipalitatea pariziană a redus numărul de locuri de parcare pe stradă pentru a-i determina pe șoferi să folosească parcările subterane. S-a înregistrat o creștere de 71% a utilizării bicicletelor între sfârșitul restricțiilor instituite în perioada pandemiei Covid și 2023, a precizat primăria.

Viceprimarul Parisului responsabil cu transportul, David Belliard, din partea Partidului Verzilor, a declarat că aproximativ 10% din șoferii vehiculele din Paris vor fi afectați de creșterea tarifelor de parcare. Această majorare ar putea aduce până la 35 de milioane de euro în plus la bugetul orașului, în fiecare an.

În schimb, grupul de lobby ”40 Millions d'Automobilistes” a susținut că șoferii ar trebui să fie liberi să aleagă orice vehicul doresc, avertizând că măsura de majorare a tarifelor de parcare este nejustificată și este opera unei "minorități ultra-urbane și anti-autoturisme".

Christophe Béchu, ministrul francez al Mediului, a declarat pentru postul de televiziune RTL că suprataxarea SUV-urilor reprezintă "un fel de ecologism punitiv" - chiar dacă șoferii ar trebui "să opteze pentru vehicule mai mici”.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE