Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Reuters: Tesla a creat o echipă specială pentru a anula sute de plângeri ale clienților privind autonomia scăzută a mașinilor

În urmă cu aproape 10 ani, compania Tesla a manipulat cifrele privind autonomia, pentru a le oferi șoferilor impresia că pot parcurge o distanță mai mare cu mașinile electrice, înainte de a realimenta la stațiile de încărcare, a declarat o sursă citată de agenția Reuters. Mai mult, în anul 2022, compania controlată de Elon Musk a fost asaltată cu plângeri privind autonomia, motiv pentru care a creat o echipă specială cu scopul de a anula programările proprietarilor pentru reparații în service.

În luna martie, Alexandre Ponsin a plecat împreună cu familia sa într-o excursie din statul american Colorado în California și a condus o mașină electrică Tesla Model 3, fabricată în anul 2021. Spera să ajungă la destinație, mai ales că producătorul promovase faptul că sedanul electric are o autonomie de aproape 570 de kilometri, în cazul în care are bateria complet încărcată.

Bărbatul și-a dat seama că poate parcurge mai puțin de jumătate din distanță, din cauza temperaturii scăzute. Dezamăgit de contraperformanță, a fost convins că mașina electrică avea un defect grav.

”Când te uiți la autonomie, vezi pur și simplu cum cifrele scad”, a spus el, în legătură cu estimarea distanței pe care șoferii mașinii electrice o văd afișată pe tabloul de bord.

Ponsin susține că a luat legătura cu Tesla și a făcut o programare într-un service din California. Ulterior, el a primit două mesaje prin care era informat că serviciul de ”diagnosticare la distanță” a stabilit că bateria funcționează în parametri, motiv pentru care programarea în service ”va fi anulată”.

Ceea ce bărbatul nu știa era faptul că angajații Tesla fuseseră instruiți să împiedice clienții care depuneau plângeri privind autonomia scăzută, în așa fel încât mașinile electrice să nu ajungă în service. De altfel, în vara anului 2022, compania a creat în mod discret o ”echipă de diversiune” în Las Vegas pentru a anula cât mai multe programări legate de autonomie, arată Reuters.

Producătorul de vehicule electrice cu sediul în orașul Austin din Texas a creat această echipă, după ce centrele sale de service au fost asaltate cu programări din partea proprietarilor de modele Tesla, nemulțumiți privind autonomia. Oamenii se așteptau la performanțe mai bune, ținând cont de cifrele promovate de compania lui Elon Musk și de estimările afișate în bord.

Tesla, economii de 1.000 de dolari la fiecare anulare a programării în service

La sediul Tesla din Nevada, unii dintre angajați sărbătoreau anularea programărilor în service, punându-și telefoanele în modul silențios sau lovind un xilofon, ceea ce stârnea aplauzele colegilor. În fiecare săptămână, echipa anula sute de cazuri de plângeri, iar angajații erau monitorizați privind numărul mediu de programări contramandate.

Potrivit Reuters, managerii le spuneau angajaților să Tesla făcea economii de aproape 1.000 de dolari la fiecare anulare a unei programări în service. Un alt obiectiv a fost să scadă presiunea exercitată asupra unităților de reparație, în condițiile în care unele dintre ele aveau liste mari de așteptare.

În cele mai multe dintre situații, mașinile electrice ale clienților nemulțumiți de autonomie nu aveau nevoie de reparații, au precizat surse familiarizate cu dosarul, citate de Reuters. Tesla a ajuns să se confrunte cu un val de plângeri, în condițiile în care ar fi promovat cifre exagerate privind autonomia modelelor sale. În cele mai multe dintre cazuri, mașinile electrice Tesla nu reușesc să aibă autonomia anunțată de producător și nu pot parcurge distanțele estimate, afișate în bord, au precizat trei experți din domeniul auto, potrivit Reuters.

Nici Tesla și nici directorul executiv Elon Musk nu au răspuns solicitării a oferi un punct de vedere pe această temă.

Tesla, acuzată că a manipulat cifrele privind autonomia mașinilor electrice

În urmă cu mai mulți ani, Tesla este acuzată că a supraestimat performanțele mașinilor electrice, prin manipularea software-ului prin care este estimată distanța ce poate fi parcursă de șoferi. Compania a decis în urmă cu aproape 10 ani ca, din rațiuni de marketing, să scrie algoritmii pentru indicatorul de autonomie, în așa fel încât șoferii să aibă impresia că pot parcurge o distanță mai mare cu bateria plină, notează sursa citată.

În momentul în care bateria scădea la mai puțin de 50% din capacitate, algoritmul le arăta șoferilor o estimare mai realistă privind distanța pe care o pot parcurge cu mașina electrică. Pentru ca șoferii să nu rămână în drum, Tesla a decis să existe o ”rezervă” de autonomie de aproape 24 de kilometri chiar și în momentul în care bateria este complet descărcată.

Autonomia reprezintă este unul dintre cei mai importanți factori de care țin cont șoferii în momentul în care decid să cumpere o mașină electrică. Așa zisa anxietate privind autonomia, adică teama de a rămâne fără energie înainte a ajunge la o stație de încărcare, rămâne un obstacol în calea creșterii vânzării de vehicule electrice.

Amenzi primite de Tesla din cauza autonomiei

Compania Tesla a fost amendată la începutul acestui an de autoritățile de reglementare din Coreea de Sud, care au constatat că mașinile electrice nu oferă decât jumătate din autonomia preconizată de producător, în condiții de temperaturi scăzute. Un alt studiu recent a constatat că trei modele Tesla au avut o medie de 26% sub autonomia anunțată.

Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA) a solicitat Tesla, începând cu anul 2020, să reducă în medie cu 3% estimările privind autonomia pe care producătorul auto le promova pentru șase dintre vehiculele din gama sa.

Datele colectate în 2022 și 2023 de la peste 8.000 de modele Tesla de către Recurrent, o companie de analiză a vehiculelor electrice cu sediul în Seattle, au arătat că indicatoarele de autonomie de pe tabloul de bord ale mașinilor nu și-au schimbat estimările pentru a reflecta temperaturile exterioare ridicate sau scăzute, care pot reduce semnificativ autonomia.

Mașinile electrice pot pierde din autonomia de rulare din multe dintre aceleași motive, precum mașinile pe benzină - dar într-o măsură mai mare. Frigul este unul dintre principalele impedimente pentru vehiculele electrice, deoarece încetinește reacțiile chimice și fizice din interiorul bateriilor, situație în care este nevoie de un sistem de încălzire pentru a le proteja. Alte elemente care consumă bateria sunt terenul accidentat, vântul din față, stilul de condus al șoferului și funcționarea sistemului de încălzire sau de aer condiționat din interiorul habitaclului.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE