Regele Charles al III-lea al Marii Britanii a dezvăluit la Palatul Buckingham un tablou care îl înfățișează. Este primul portret oficial de la încoronarea monarhului, în vârstă de 75 de ani, care primește tratament în momentul de față împotriva cancerului.
Primul tablou oficial al lui Charles al III-lea, de când a fost încoronat rege
Tabloul în ulei depășește mărimea naturală a subiectului și e de un roșu intens. Charles are sabia în mână, iar un fluture îi aterizează pe umărul drept.
Se crede că regina Camilla l-a privit și i-ar fi spus pictorului: „Da, l-ai surprins”, scrie BBC.
Regele, pe de altă parte, a fost ușor surprins de culoarea puternică atunci când l-a văzut prima dată, când încă nu era gata, dar apoi a părut „să zâmbească aprobator”, susține pictorul.
Jonathan Yeo a lucrat patru ani la tablou. El a mai realizat portrete - ale reginei Camilla, în anul 2014, și al tatălui monarhului, Prințul Philip, în 2008.
Cel mai recent a fost comandat în 2020, pe când Charles era prinț moștenitor, și îl înfățișează pe actualul suveran britanic în uniforma Gărzilor Galeze, al căror colonel este din 1975. Deasupra umărului drept al regelui se poate observa un fluture, simbol al dragostei lui pentru natură și mediu.
Au fost patru ședințe, în total, în jurul a 40 de minute fiecare.
„A stat nemișcat și nu s-a lăsat distras de nimic, așa cum se mai întâmplă cu unii dintre cei pe care îi portretizez”, a precizat artistul, care nu a vrut să povestească despre ce anume au discutat în timpul ședințelor, însă a ținut să precizeze că monarhul „are un simț dezvoltat al umorului” și este o persoană „captivantă”.
Jonathan Yeo, pictor: „Nu voi spune prea multe despre tablou, doar voi explica două elemente folosite. Unul este culoarea, în mod cert, după cum ați observat. Am fost inspirat de tunica de un roșu aprins a Gărzilor Galeze. Iar celălalt este fluturele. Și... Mi-ar plăcea să îmi asum întregul merit, însă a fost, de fapt, ideea subiectului. Cred că este un mijloc de expresie vizuală și, pentru că și-a schimbat titlul în mijlocul procesului (artistic n.r.), a adăugat un nou înțeles, pentru că fluturele, în istoria artei, este un simbol al metamorfozei”.
Cea mai mare parte a tabloului a fost realizată între a treia și a patra ședință, a precizat pictorul. Lucrarea sa își va găsi un loc la Drapers' Hall din Londra, înconjurată de „numeroase alte portrete fabuloase, la fel de mari, ale Reginei Victoria și ale altor regi și regine”.