Rețeaua de termoficare rămâne veșnica problemă a Bucureștiului. După sărbătorile de Paște, atunci când se așteaptă oprirea agentului termic pentru furnizarea căldurii, oficialii au anunțat că încep efectiv lucrările de reabilitare a conductelor vechi de 30 de ani.
Nicușor Dan spune, la aproape doi ani și jumătate de mandat, că doar aproximativ 150 de kilometri de conducte vor fi reabilitate la finalul celor patru ani, din cei 300 promiși în campanie.
De ce au fost întârziate lucrările pentru reabilitarea conductelor
”În ceea ce privește reabilitarea conductelor, am atribuit contractele de anul trecut, am avut ghinion cu războiul din Ucraina pentru că producătorii erau obișnuiți ca să le vină de pe o lună pe alta conductele pe care le produceau și în urma războiului s-a schimbat piața. Unii au primit în iunie și unii prin iulie, iar asta le-a afectat ritmul prin care fac lucrările.
În ceea ce privește șantierul din Doamna Ghica, cel de pod, a întârziat din cauza a doi factori. Primul pentru că Primăria avea conturile blocate, doi pentru că era un lanț. Era primăria, o companie, a doua companie a primăriei care nici ea nu producea și cumpăra la a patra mână materialul metalic care s-a făcut acum.
Pentru faptul că primăria era recunoscută în piață pentru faptul că nu plătea, pur și simplu la licitația pentru acest material nu a venit nimeni de trei ori. Abia după ce noi am plătit, am asigurat piața că suntem oameni serioși, abia la următoarea licitație a venit cineva, o firmă italiană foarte serioasă, singurul ofertant, care din momentul în care l-am contractat s-au respectat termenele. Compania noastră spune că vom circula pe acest pasaj la sfârșitul verii, eu spun că la începutul toamnei ca să fim siguri.
Contractele mari pe care le are Primăria pentru conducte sunt trei. Mai întâi sunt niște contracte pe 63 de kilometri, care sunt începute din mandatul anterior, iar anul acesta reușim să terminăm undeva la 45. Din șapte segmente, cinci o să fie gata. Mai este un contract cu fonduri europene pe 210 kilometri și mai este un contract cu șase bucățele, împreună, de vreo 30 de kilometri, pentru care am primit finanțare de la Ministerul Dezvoltării. În campanie am zis 300 de kilometri, este adevărat, în patru ani de mandat o să fie undeva la 150 de kilometri, poate 180, undeva la ordinul acesta de mare.
În momentul campaniei electorale nu am prevăzut toate acele crize care au venit peste noi și nici nu am știut de gaura uriașă de 3 miliarde din buget. Această gaură a fost eșalonată”, a declarat Nicușor Dan.
Problema traficului are soluție: confort în mijloacele de transport în comun și conexiuni bune
Cheia unui trafic descongestionat în București este transportul în comun, spune primarul general al Capitalei. Acesta a adăugat că pentru a se întâmpla asta e nevoie de confort în mijloacele de transport în comun și corelare între ele.
”Ceea ce primăria n-a făcut și abia acum a semnat contractul ca să facem este să ai așa numitul model de transport. Adică să ai o bază de date și un soft care să spună, în orice moment, câți oameni merg dintr-o zonă în cealaltă și în funcție de ora din zi, cât fac pe acest traseu. Acesta e un produs informatic care te ajută să iei și decizii cum să reorganizezi o intersecție, unde să pui semaforizare.
Cu acest instrument dacă vine cineva și îți cere un bloc de zece etaje s-ar putea ca acest instrument să spună că nu se poate și atunci să nu îi dai aviz de trafic. Ne-am învârtit mult timp într-un cerc vicios în care lumea merge cu mașina pentru că transportul public este nefuncțional, iar transportul public stă pentru că lumea circulă cu mașina. Durează mai mult decât anticipăm eu să inversăm. Dacă ne uităm la cifrele care spun cât folosim transportul public, ele s-au îmbunătățit. În vara anului 2021 am făcut biletul unic cu metroul, din momentul ăla avem date informatice despre numărul de pasageri și am văzut o creștere, dar până când el să devină eficient mai durează.
Dacă eforturile de a îmbunătăți transportul public nu sunt însoțite de o dezvoltare urbană sustenabilă ca și cum ai căra apă cu sita. Noi niciodată dacă o să permitem în continuare să apară cartiere de blocuri care n-au școală grădiniță, care sunt mult mai dense decât tot ce este în jurul lor, niciodată n-o să ținem pasul cu această dezvoltare, iar autoritatea publică, cât ar fi ea de bună, nu va putea să rezolve problema de trafic.
Ca să rezolvi problema de trafic trebuie, pe de o parte să asiguri un confort în mijloace de transport în comun nu e perfect, dar s-au făcut niște pași după ce s-au externalizat procesul de curățenie. Foarte important, cele 100 de tramvaie pe care am început să le aducem sunt pe la 32-33 în momentul acesta, iar în momentul acesta trebuie să ai un sistem prin care să prioritizezi transportul public, trebuie să ai o corelație între mijloacele de transport și asta am făcut în sfârșit. Poți să ai o aplicație cu care să știi unde să schimbi, plus biletul unic pe care l-am menționat. Avem o restanță cu liniile unice.”, a adăugat edilul.
Parcările de tip Park&Ride. Ce soluții au fost propuse de edil
Din cele 15 parcări de tip Park&Ride, doar puține au fost duse la bun sfârșit. Nicușor Dan spune că în mod neoficial se adaugă listei parcările de la mall-urile Colosseum și Băneasa, iar ca soluție ar fi prelungirea liniilor de tramvai până la aceste locuri.
”Avem două exemple nefericite de parcări Park&Ride: avem una la Străulești și una la Cora Pantelimon. Ele pur și simplu nu sunt ocupate. Gradul de ocupare nu ajunge la jumătate. O problemă generală este că oamenii găsesc parcare gratuită mai aproape de centru și atunci este o chestiune de optimizare a timpului și a doua problemă este că cel puțin în Străulești nu există conexiunea bună cu transportul public.
Ideea pe care am avut-o a fost să conectăm aceste Park&ride-uri cu stațiile trenului metropolitan. Cu acest tren, din nou, lucrurile păreau simple și nu sunt tocmai simple pentru că am avut o lungă discuție, tot timpul ăsta cu ministerul Transporturilor și cu CFR. E o idee foarte bună, utilă, au și banii pentru tot ce înseamnă zona din jurul Bucureștiului, adică reabilitarea liniilor de cale ferată din jurul acestui inel. Reabilitarea aceasta însă și niște corecții de linii pentru ca viteza să fie destul de mare.
Pe de altă parte avem niște locații de parcare, chiar dacă nu sunt publice, ele sunt utilizate și dacă te duci cu transportul public până la ele poți să le folosești în sensul acesta. Unul este mall-ul Colosseum pe București-Târgoviște și unul este mall-ul de la Băneasa pe direcția București-Ploiești. Acestea sunt niște parcări Park&Ride neoficiale. Ideea noastră este de a prelungi linia de tramvai până acolo.”, a mai spus Nicușor Dan.
Nicușor Dan: Proiectul ”Preungirea Ghencea”, gata într-un an jumătate
”Liniile de tramvai, modernizate au fost bucata de la Vasile Milea, probabil un kilometru, un kilometru și jumătate. Pentru restul unde s-au depus ofertele și care sunt vreo 30, vor fi finalizați până la finalul mandatului.
În ceea ce privește Prelungirea Ghencea nu e în regulă când un proiect este făcut pe genunchi. Aici sunt patru tronsoane mari, de la Stadion până la Strada Brașov, de aici până la strada Râul Doamnei, încă un tronson, iar al patrulea până la lucrarea făcută de CNAIR. Al doilea tronson e gata, primul tronson e undeva la 30% și până în primăvara anului viitor va fi gata.
Deci vom avea patru benzi continue până la strada Râul Doamnei. Vreau să spun că pe acest al doilea tronson, care are un kilometru au fost vreo 80-90 de dispoziții de șantier. Înseamnă că proiectantul nu a reușit să proiecteze în mod corect și a fost nevoie să se reîntoarcă la proiectare, iar tocmai de aceea am luat decizia ca segmentele 3 și 4 să le scoatem în achiziție externalizată.
Pentru Prelungirea Ghencea termen dau pentru tronsonul I și II primăvara aceasta, pentru III-IV, la atribuire aș spunea începutul toamnei, iar proiectare și execuție probabil un an și jumătate”, a mai spus el.
Nicușor Dan ia în calcul o nouă candidatură pentru fotoliul de primar al Capitalei
Primarul Nicuşor Dan a declarat, miercuri, că este interesat să candideze pentru un nou mandat la conducerea Primăriei Capitalei, afirmând că nu vede o altă persoană "care să reuşească să se opună mafiei imobiliare".
”Important este să previi dispariția pe cale de dispariție a sute de spațiu verde, ceea ce din păcate s-a întâmplat prin PUZ-urile de sector. Teoretic este foarte simplu. Am venit cu ajutorul Consiliului General al municipiului București, am suspendat pe un an de zile PUZ-urile de sector. Toată lumea au zis că sunt nocive, eu mi-am luat responsabilitatea să vin în fața Consiliului cu un raport care sunt ilegalitățile și chestiunile care nu sunt oportune, am făcut asta, am trimis la inspectorat, inspectoratul trebuia să spună ca nu e legal să se ducă la prefect, să suspende și chestiunea să se închidă. Din păcate am pierdut sute de ore cu PUZ-urile de sector, care nici în momentul aceste sunt anulate de instanță patru din șase și celelalte două sunt în diferite faze, plus că am avut alte procese.
Alegerile vor fi peste mai mult de un an şi jumătate, undeva în septembrie, octombrie, poate şi mai târziu. În momentul de faţă, există o coaliţie cu PNL, USR, PMP care funcţionează, cu scârţâielile inerente oricărei coaliţii şi pe care nu mă străduiesc să le amplific, dimpotrivă, încerc să le mediez.
Mă interesează să candidez din nou, pentru că în administraţie lucrurile durează uneori şi patru, cinci ani şi abia mai târziu vezi rezultatul la ceea ce ai început. Mă interesează şi pentru că nu văd o altă persoană care să reuşească să se opună mafiei imobiliare, ca să o spun foarte deschis. Susţinerea o să o vedem în momentul acela. Până atunci eu sunt bucuros că mulţi oameni au înţeles că Bucureştiul are nevoie de o direcţie şi are nevoie de a aşeza lucrurile înainte. Să pui pomişori şi semafoare fără nicio direcţie e uşor, dar să dai o direcţie unui oraş care nu a avut asta e mai greu”