Guvernul intenționează să vină rapid cu o reglementare pentru a combate o nouă metodă prin care producătorii de alimente înșeală consumatorii. Strategia prin care s-au redus gramajele la mai multe produse, dar prețurile au fost păstrate la același nivel a fost adoptată și în supermarketurile românești.
Astfel, premierul Marcel Cioalcu a anunțat că vrea să adopte metoda fraceză anti-shrinkflație.
Metoda franceză anti-shrinkflație
Marcel Ciolacu, premierul României: "Unii comercianți au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari. Consider că aceasta este o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor. Este, de fapt, o scumpire camuflată și nejustificată economic, sub un ambalaj foarte asemănător.
Cer tuturor autorităților de control din România să intervină urgent, iar în paralel, să pregătim o reglementare pe modelul francez. Producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă prețul produsului a rămas neschimbat și, evident, sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații."
Numai că ANPC a spus, în urmă cu câteva luni, că nu este nimic ilegal atât timp cât cantitățile sunt vizibile pe ambalaj și sunt respectate celalalte condiții de etichetare.
România are cea mai mare inflație din Uniunea Europeană. Eurostat spune că prețurile au un avans de 6,7%. În UE, rata anuală a inflației a scăzut la 2,6% în martie, după ce a fost de 2,8% în februarie și de 3,1% în ianuarie.
În Franța, din liuna iulie, toți retailerii și producătorii sunt obligați să informeze mereu atunci când dimensiunea produselor a fost micşorată fără ca și prețurile să se reducă. Reprezentanții Guvernului Franței au dat ca exemplu negativ detergentul, al cărui cantitate ambalată a fost redusă, dar nu și prețul. Practic, prețul a crescut.
"Shrinkflaţia este o fraudă. Noi o încheiem. Vreau să reconstruiesc încrederea consumatorilor, iar încrederea înseamnă transparenţă", a spus ministrul de Finanţe Bruno Le Maire.
Unele supermarketuri franceze au aplicat deliberat avertismente chiar din septembrie 2023.
În Germania, un lanț de supermarketuri a eliminat de pe rafturi produsele unui producător, din cauza unei dispute privind prețurile.