Tarifele radicale impuse de președintele Trump pentru automobile au atras joi o reacție dură din partea Germaniei, care a cerut Uniunii Europene să riposteze cu un „răspuns ferm” la măsurile care ar „afecta SUA și UE, precum și comerțul mondial în ansamblu”.
Trump a anunțat miercuri că va impune un tarif de 25% pentru mașinile și piesele auto expediate în Statele Unite, punând presiune pe principalii aliați comerciali ai Americii din întreaga lume. Tarifele, despre care a spus că sunt permanente, vor intra în vigoare la 3 aprilie.
Statele Unite sunt o piață crucială pentru industria auto din Germania, care livrează dealerilor americani vehicule de la producători auto precum BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen.
Europa reacționează
„Trebuie să fie clar că nu vom da înapoi”, a declarat Robert Habeck, ministrul german al Economiei, într-o declarație la X. «Sunt necesare forță și încredere în sine».
El a adăugat că Germania va sprijini Comisia Europeană în negocierile cu Statele Unite pentru a găsi o soluție care să evite o spirală tarifară.
Ministrul de Finanțe al Franței, Eric Lombard, a calificat acțiunea lui Trump drept „o veste foarte proastă” și a declarat că singura alternativă este ca Europa să își majoreze propriile tarife la importurile de automobile din SUA.
Anunțul lui Trump a dus joi la scăderea acțiunilor producătorilor auto germani. Acțiunile producătorului italian de automobile de lux Ferrari și ale producătorului suedez Volvo au scăzut, de asemenea. Criza a cuprins producătorii europeni de piese auto, precum și producătorii de anvelope Pirelli și Continental.
Una dintre companiile care se confruntă cu cele mai mari dificultăți este constructorul auto german BMW. Acesta a afirmat joi într-o declarație că un război comercial „nu ar avea niciun beneficiu” și a făcut apel la Uniunea Europeană și la Statele Unite să „găsească rapid un acord transatlantic care să creeze creștere economică și să prevină o spirală a izolării și a barierelor comerciale”.
Perspectiva unui război comercial prelungit ar avea efecte de mare amploare. „Impactul acestei măsuri este în mod clar dăunător și este probabil să declanșeze noi și noi acțiuni de retorsiune din partea națiunilor afectate”, au declarat analiștii de la Bernstein într-o notă adresată clienților, potrivit publicației The New York Times.
Analiștii au de ales între a absorbi costurile tarifelor sau a le transfera asupra consumatorilor. Prețurile ar putea crește până la 12.000 de dolari pe mașină, iar „inflația rezultată ar putea presa administrația Trump să dea înapoi”, au scris aceștia.
Tarifele lui Trump lovesc industria auto europeană într-un moment în care aceasta se confruntă cu o transformare și cu o concurență internațională sporită, a declarat într-un comunicat Asociația Constructorilor Europeni de Automobile.
„Producătorii europeni de automobile investesc în SUA de zeci de ani, creând locuri de muncă, promovând creșterea economică în comunitățile locale și generând venituri fiscale masive pentru guvernul american”, a declarat directorul general al grupului, Sigrid de Vries. „Îl îndemnăm pe președintele Trump să ia în considerare impactul negativ al tarifelor nu numai asupra producătorilor mondiali de automobile, ci și asupra producției interne din SUA.”
Hildegard Müller, președintele principalului grup de lobby din Germania pentru industria automobilelor, VDA, a numit tarifele „un semnal fatal pentru comerțul liber și bazat pe reguli”.
Tarifele „reprezintă o povară considerabilă atât pentru companii, cât și pentru lanțurile globale de aprovizionare strâns interconectate ale industriei auto - cu consecințe negative în special pentru consumatori, inclusiv în America de Nord”, a declarat Müller.
„Riscul unui război comercial global, cu consecințe negative pentru economia mondială și pentru creștere, prosperitate, locuri de muncă și prețuri de consum, este foarte ridicat”, a adăugat ea.