Tal Hanan, fostul ofițer israelian de informații despre care candidatul Elena Lasconi a susținut că s-ar întâlnit cu alt candidat, Mircea Geoană, este un personaj cunoscut presei internaționale. Publicația britanică The Guardian a publicat acum un an o investigație de opt luni despre despre o firmă israeliană, condusă de Tal Hanan, care susține că au influențat în secret peste 30 de alegeri în toată lumea. La anchetă au lucrat reprezentanți a zeci de publicații.
- Elena Lasconi, președintele USR și candidat la alegerile prezidențiale, l-a acuzat pe Mircea Geoană că s-ar fi întâlnit cu Tal Hanan, despre care a susținut că ar „în spatele unor operațiuni de manipulare a alegerilor în zeci de state din lume, prin intermediul fake news, a fermelor de troli și operațiuni în social media menite să decredibilizeze candidați”.
Numele lui Tal Hanan nu este unul de utilitate publică sau cunoscut alegătorilor din țările în care susține că a influențat alegerile. Și totuși, o anchetă jurnalistică internațională arată că acest lucru este posibil.
Tal Hanan a stat de vorbă cu ziariști sub acoperire, după cum arată The Guardian, și le-a spus că a putut influența în secret peste 30 de alegeri din întreaga lume prin hacking, sabotaj și dezinformare automată pe rețelele sociale.
În 2023, proiectul „Disinfo black ops”, realizat în parteneriat cu jurnaliști de la 30 de publicații, printre care Haaretz, Le Monde și Der Spiegel, a arătat public activitatea „Team Jorge” și, parțial prin reportaje sub acoperire, l-a identificat pe fostul agent al forțelor speciale israeliene care o conduce, Tal Hanan.
Evident că Hanan, cunoscut sub numele Jorge, a negat orice infracțiune. Ancheta a arătat că agenţia israeliană specializată în dezinformare îşi vinde serviciile în întreaga lume. Jurnaliştii de investigaţie au reuşit să se întâlnească cu un responsabil al acestei companii israeliene. Acesta le-a spus că poate crea automat conturi online false, poate genera automat conţinut pe reţelele sociale sau poate sparge e-mailuri sau conturi Telegram, cu scopul de a influenţa campaniile electorale.
Hanan le-a spus reporterilor sub acoperire că serviciile sale, pe care unii le descriu drept „operaţiuni secrete”, sunt disponibile pentru agenţiile de informaţii, campaniile politice şi companiile private care doresc să manipuleze în secret opinia publică. El le-a dezvăluit jurnaliștilor că a avut contracte în Africa, America de Sud şi Centrală, SUA şi Europa.
Unul dintre serviciile oferite este un program software, Advanced Impact Media Solutions, sau AIMS, care controlează mii de profiluri false pe Twitter, LinkedIn, Facebook, Telegram, Gmail, Instagram şi YouTube. Tal Hanan susținea că are un tarif între 6 şi 15 milioane de euro pentru intervenţia în alegeri. Hanan le-a vorbit reporterilor şi despre „maşina sa de bloggeri” – un sistem automatizat de creare de site-uri web pe care profilurile de social media controlate de Aims le-ar putea folosi apoi pentru a răspândi ştiri false pe internet.
Reamintim că practicile nu sunt deloc noi. Foști ofițeri de informații au lucrat cândva în România, în cadrul dosarului „Blackcube”.