Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Banii cheltuiți de partide pentru presă. Specialist Expert Forum: "Practic, noi nu știm ce e și ce nu e publicitate politică"

Partidele politice aproape că au dublat în 2022 sumele plătite pentru presă și propagandă, potrivit unui raport realizat de specialiștii de la Expert Forum.

Suma totală cheltuită anul trecut a fost de 101 milioane de lei, comparativ cu 62 de milioane de lei în 2021. Cel mai mult a cheltuit Partidul Social Democrat, 54 de milioane de lei, urmat de Partidul Național Liberal cu 39 de milioane de lei.

Septimius Pârvu, expert în bună guvernare și procese electorale, în cadrul Expert Forum, a declarat la Euronews România, Vocile care Contează, că "din cercetările făcute de noi, sume atât de mari în alte țări europene nu am găsit". Cristian Andrei, jurnalist Libertatea, a declarat în cadrul emisiunii că "ne întoarcem la un model poate și mai pervers" decât modul prin care presa era finanțată de politicieni în urmă cu două decenii.

Cristian Andrei, jurnalist Libertatea: "În urmă cu 20 de ani, Adrian Năstase era detestat pentru că plătea presa prin intermediul companiilor de stat. Era un mod prin care puterea de la acea vreme, PSD-ul lui Năstase, voia un control asupra presei. După 20 de ani, după ce am intrat în UE, după ce am vorbit despre o finanțare transparentă a partidelor și a presei, ne întoarcem la un model poate și mai pervers, în care mai marii zilei plătesc propria lor imagine în presă."

Septimius Pârvu, specialist Expert Forum: "Chiar din primul an când au început să se publice aceste cifre, a fost o mică uimire. Însă pe atunci sumele erau mai mici. Ele au continuat să crească. Dacă ne uităm pe statistici, numai în decembrie 2020, PSD a cheltuit 8 milioane de lei. La începutul lui 2023 sunt deja 30 de milioane.

Liderii politici se fac că nu înțeleg chestiunile astea. Partidele se fac că plouă (n. red. când noi le cerem să publice contractele pentru sumele alocate pentru publicitate), în special PSD și PNL. USR publică pe site-ul propriu toate contractele din subvenții.

Sunt două mari probleme cu aceste fonduri: lipsa de transparență și faptul că noi nu știm unde se duc banii.

Avem niște firme care sunt intermediari, care dau banii mai departe către alte companii. Există un proiect de lege, inițiat anul trecut de Autoritatea Electorală Permanentă, care nu a fost aprobat de Guvern. A fost preluat de PSD și acum se află în Senat. Marea schimbare e că definesc publicitatea politică și vor exista obligații de raportare trimestriale și anuale. Marea problem este că vom vedea tot această listă de firme, nu beneficiarul final."

Credibilitatea presei

Septimius Pârvu, specialist Expert Forum: "Cred că această atitudile este șocantă și arată o lipsă de răspundere și responsabilitate în fața publicului.

Practic, noi nu știm ce e și ce nu e publicitate politică. Dacă eu citesc un articol, nu știu dacă jurnalistul respectiv l-a scris pentru că asta reflectă realitatea, sau a fost plătit să o scrie. Sau, mai rău, partidele ar putea plăti chiar să nu apară știri, ceea ce mi se pare și mai grav.

În contextul alegerilor din 2024, va exista un mare dezavantaj în privința accesului la informație echilibrată. Oricum aveam probleme cu politizarea unei părți a presei."

Partidele politice sunt obligate să declare banii pe care îi folosesc pentru publicitate în timpul campaniilor electorale. După alegeri sunt trimise niște liste cu firmele cu care au colaborat și cu materialele produse. Însă, în afara campaniei, nu avem aceste reglementări.

Cristian Andrei, jurnalist Libertatea: "România de trei ani de zile nu mai e în campanie, iar banii către presă sunt mai mulți, nu mai puțini. Campanie avem două luni pe an, oficial."

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE