Sancțiunile occidentale împotriva Federației Ruse se fac tot mai simțite în economie. Sute de branduri străine, inclusiv din industria auto, au părăsit țara după ce Moscova a invadat Ucraina.
Pentru a acoperi golurile de pe piață, autoritățile au decis să reînvie o serie de branduri sovietice. Pe de altă parte, nu toți consumatori sunt convinși de calitatea acestora, iar economiștii avertizează că este vorba de mărfuri din țări asiatice pestre care s-a pus o marcă sovietică.
Este și cazul emblematicelor mărci sovietice de biciclete "Kama" sau de autoturisme "Moskvici". Recent, producția de biciclete a fost reluată la o fabrică din orașul Perm. Marca "Kama" a fost lansată inițial în anii 1970, iar după destrămarea URSS producția a încetat.
Dmitri Ponomariov, manager de proiect: „Ne adresăm în special oamenilor care își amintesc de aceste biciclete, știu de "Kama", pentru care "Kama" nu este doar o bicicletă, ci o amintire din copilărie. Sigur, este o bicicletă reînnoită cu componente moderne. Este mai puternică, mai rezistentă, mai sigură.”
Rușii care au trăit în perioada sovietică aprobă revenirea vechilor mărci. Ei vorbesc însă mai degrabă despre amintiri decât de intenția de a cumpăra.
„Am crescut cu acestea. Ne plimbam cu "Kama". Așa că am o atitudine pozitivă. Sunt pentru producătorul nostru”, spune o femeie.
Reînvirea brandurilor URSS, un progres industrial
Resuscitarea vechilor branduri este prezentată de autorități drept un succes în adaptarea economiei rusești la noile condiții, dar și un progres industrial.
Vladimir Putin, președintele Rusiei: „Probabil, cineva s-a gândit că totul se va prăbuși și se va destrăma aici la noi. Nimic asemănător nu se întâmplă. Nimic nu s-a prăbușit, nimic nu se destramă. Companiile noastre, antreprenorii noștri preiau aceste întreprinderi sau direcții și continuă să lucreze destul de bine.”
Pe de altă parte, economiștii atenționează că în realiate lucrurile stau cu totul diferit. Mai degrabă este vorba de activități de asamblare a unor produse chinezești decât de restabilirea unor industrii. Noului "Moskvici" este asamblat la una dintre uzinele abandonate de constructorul francez Renault.
Dmitri Potapenko, economist și antreprenor rus: „În acest caz, este condamnabil să vorbim despre producere, fiindcă o plăcuță de identificare chineză, cu o inscripție "Moskvici", este pusă pe mașina JAC fabricată în China. În China are un preț de puțin peste un milion de ruble (13.600 USD), iar în Rusa prețul va fi de aproape două milioane de ruble (27.200 USD). În acest caz, nu este vorba despre producție, ci despre un model de imitare (a producției).”
Parteneriat Rusia, Chna
Reprezentanții uzinei evită să comentează parteneriatul dintre constructorul auto chinez și uzina rusă.
Autoritățile își argumentează revenirea la mărcile sovietice prin faptul că aproape 83% dintre participanții la un sondaj comandat de stat au susținut idee de renaștere a acestora. Economiștii atrag atenția însă că nostalgia afișată de populație nu înseamnă neapărat că oamenii sunt pregătiți să și plătească. În luna ianuarie, de exemplu, au fost vândute doar 29 de autoturisme "Moskvici".
Dmitri Potapenko, economist și antreprenor rus: „Să fim nostalgici? Da, suntem. Iarba era mai verde, apa mai umedă, înghețata mai bună. Dar suntem pregătiți să plătim pentru asta? Nu, nu suntem. De aceea, ar trebui să delimităm aceste două lucruri. Eu nu voi plăti pentru asta.”
După anexarea peninsulei Crimeea în anul 2014, dar și după invadarea Ucrainei în 2022, țările occidentale au impus mai multe sancțiuni împotriva Rusiei, iar o serie de branduri internațonale și-au anunțat retragerea de pe piață. În consecință, Guvernul rus a anunțat o politica de înlocuire a importurilor cu produse locale.