Călătoria cu trenul în România a devenit, în multe cazuri, și nesigură, nu doar neplăcută, din cauza condițiilor din vagoane sau din cauza întârzierilor. Doar anul acesta s-au înregistrat peste două sute de incidente feroviare, multe dintre ele grave, care au dus inclusiv la decesul unui om. Totul se întâmplă din cauza infrastructurii feroviare învechite, spun autoritățile.
Ștefan Roșeanu, Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: N-aș spune că oamenii să tem de a circula cu trenul, totuși transportul feroviar este cel mai sigur.
Reporter: Vă aduc aminte că au murit oameni anul acesta
Ștefan Roșeanu, Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: Nu ne dorim și nu vrem astfel de evenimente, totuși pe calea ferată sunt mai puține incidente decât sunt pe partea rutieră.
Puține incidente feroviare în România, înseamnă de fapt câteva zeci în fiecare lună
În martie, o femeie de 53 de ani a murit după un accident feroviar foarte grav, în care locomotiva a scăpat de sub control și nu a mai frânat.
Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor: Diversele incidente pe care le avem pe calea ferată... se întâmplă... sunt generate și de vechimea materialului rulant, adică a garniturilor de tren. Nu trebuie să ne surprindă că se mai întâmplă.
Ultimele investiții semnificative pentru calea ferată s-au făcut acum mai bine de 12 ani
Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, susține că România trebuie neapărat să profite de oportunitățile reale pe care le are.
Adina Vălean: Dacă ne uităm la România, avem probleme clare privind calitatea infrastructurii feroviare, dar sunt și foarte multe oportunități și posibilitatea de a accesa fonduri. Că se mișcă încet șantierele, că proiectele durează. La feroviar, așa este cam peste tot, dar e adevărat că punctul de pornire e diferit, pentru că în timp ce la noi nu s-a investit cu zecile de ani în vestul Europei, desigur, investițiile au fost permanente. Noi sperăm ca cererea în piață și această abundență de finanțare să schimbe puțin lucrurile și să le accelereze.
Cea mai recentă finanțare europeană pe care a primit-o CFR este de peste 130 milioane de euro pentru modernizarea liniilor de tren. Statul român a trecut în PNRR investiții în căile ferate, în valoare de 4,5 miliarde de euro. Ar trebui modernizați pe bani europeni 311 kilometri de căi ferate, în timp ce alte două rute importante ar trebui electrificate. Abia în 2027, viteza cu care se deplasează trenurile ar trebui să fie una mult mai mare, însă până atunci, călătorii întârzie la destinație.
Întârzierile trenurilor de călători au înregistrat o creștere de la 3,4 milioane de minute, în 2021, la 4,3 milioane în 2022. Dacă vi se pare mult, haideți să vedem și situația trenurilor de marfă: acestea au avut întârzieri de peste 40 de milioane de minute în 2022. Este adevărat că au fost cu 600 de mii mai puține minute de întârziere decât în 2021.
Într-un clasament european al punctualității trenurilor conduce Letonia. Trenurile letone ajung la timp în 99% din cazuri. Elveția, Olanda și Spania înregistrează o rată de punctualitate de peste 93%.
În Spania, de exemplu, dacă un tren întârzie mai mult de 15 minute, primești înapoi 50% din valoarea biletului. Iar dacă întârzierea depășește 30 de minute, ți se rambursează prețul întreg al călătoriei.