V-ați întrebat vreodată ce însemnă luxul? Este un termen folosit atât de des, în orice industrie, încât parcă și-a pierdut fix acel element exclusivist definitoriu.
Când vine vorba de modă însă, sensul cuvântului a rămas destul de constant, chiar dacă și-a schimbat look-ul de-a lungul deceniilor – de la fustele feminine a lui Dior, până la logo mania anilor 90 și 2000. Acum, am ajuns la „quiet luxury”. Mai multe a explicat stilista Adriana Matei la Hype.
Anul acesta, am renunțat la logouri la vedere, culori puternice și hainele mulate. S-au purtat, mai mult ca niciodată, tăieturile clasice, culorile neutre și logourile finuțe. Pe scurt, la modă a fost și este în continuare, „quiet luxury” – luxul tăcut. Trendul se referă, la faptul că o haină nu trebuie să „țipe” brandul, si a pornit de la ideea că oameni înstăriți nu își doresc să își arate averea prin vestimentație. Bineînțeles, aceste piese sunt de cele mai multe ori, mai scumpe decât cele pe care apare mare câte un logo.
Adriana Matei: Quiet Luxury se referă la haine de branduri foarte scumpe, dar fără logo-uri vizibile, fără să îți dai seama că sunt de la brand-urile respective. Cumva asta înseamnă și că oamenii care au foarte mulți bani nu arată că sunt bogați.
Nu trebuie să fie despre ce se vede, ci despre faptul că tu alegi brand-urile respective și piesele respective pentru că îți vin bine, pentru că au un material și o croială evident mult mai bune față de un brand de mass-market, spre exemplu.
Sofia Richie a popularizat stilul cu alegerile vestimentare pe care le-a făcut la nunta sa din primăvară
Hainele elegante, în adevăratul sens al cuvântului, nu sunt ceva nou dar anul aceste sunt mai populare ca niciodată datorită Sofiei Richie, care a rupt gura târgului cu ținutele alese pentru nunta sa din aprilie din sudul Franței. Nunta a strâns aproape 550 de milioane de vizualizări doar pe Tik Tok. Au curs comentariile în care se găseau doar cuvinte de laudă iar femeile din întreaga lume au căzut de acord: Sofia Richie este o adevărată prințesă, care în ciuda posibilităților, a demonstrat că poți fii sexy și elegantă fără logouri la vedere și fără să arăți prea multă piele. Totuși, specialiștii ne atrag atenția să fim cumpătați și să cumpăram doar piesele pe care le putem integra în garderoba zilnică – dacă un articol este prea elegant și nu avem unde să îl purtăm, mai bine îl lăsăm la raft.
Adriana Matei: În general, evenimentele astea după care suntem însetați pare că sunt singurele surse de inspirație pentru noi o bună perioadă de timp, pare că dau tonul. Dar cred că cel mai important este să ne gândim un pic. Adică să filtrăm. Știi că noi nu trăim viața Sofiei Richie sau a lui Kim Kardashian? Adică trebuie puțin să filtrăm când vine vorba de ceea ce cumpărăm în mijlocul valurilor astea care tot vin și trec, trebuie să ne gândim dacă are sens să investim.
Petru a găsi astfel de piese elegante, este suficient să mergem în centrele comerciale – asta pentru că în general, companiile de haine din malluri nu își pun brandul la vedere – această practică este mai uzuală în rândul marilor creatori de modă.
Bineînțeles în magazinele din mall nu vom găsi hainele purtate de vedete dar putem da peste alternative similare, făcute din materiale de calitate, la preturi accesibile.
Adriana Matei: În mall sunt câteva câteva magazine care care se încadrează, să zic, în ideea asta de quiet luxury prin materiale în general. Aceste brand-uri care nu sunt case de modă în general pe parcursul existenței lor nu au fost atât de focusate pe logo-uri, adică să le pună peste tot. La brand-urile astea mari, la casele de modă, logoul într-adevăr este un statement, dar la brand-urile care sunt undeva la mijloc să zic, ele sunt mai mult concentrate pe calitatea materialelor, pe croială și cred că quiet luxury pentru omul de rând, să zic, cam asta ar trebui să însemne: materialul și croiala și cât de mult rezistă în timp. Că dacă iei un material bun, nu știu, cașmir, mătase, voal de mătase și toate materialele astea naturale, atunci va rezista mai mult în timp.
Adriana ne recomandă 3 magazine de la noi din țară unde putem găsi haine care să se încadreze în trendul „quiet luxury”. Și ne reamintește că luxul, în definiția sa, nu trebuie să fie gălăgios, ci doar sofisticat.
Adriana Matei: Magazinele din mall, care cred eu că se încadrează aici ar fi Max Mara sau Weekend by Max Mara, Gerard Darel și COS. Costul este cumva accesibil și cred că se încadrează perfect la Quiet Luxury. Și dacă mă întrebi pe mine, quiet luxury mi se pare un pleonasm, pentru că luxul în sine n-ar trebui să fie gălăgios. Părerea mea despre lux este că de asta e lux, că nu trebuie să fie gălăgios, trebuie să fie de calitate. Într-adevăr sofisticat, dar nu gălăgios .
Într-o vreme în care trendurile sunt date de rețelele de socializare – și se schimbă la 2-3 săptămâni, stiliștii ne reamintesc că cel mai important este să ne construimun stil personal – indiferent dacă asta însemnă să alegem logouri, culori sau culori neutre – pentru că cel mai important, este să ne simțim bine în haina pe care o purtăm.
Adriana Matei: Nu contează că ție îți place să ai toate logo-urile pe tine sau că îți place quiet luxury sau că te îmbraci din magazine de mass-market, asta contează mai puțin. Astea sunt deja niște finețuri care mai ales la noi în țară, nu cred că sunt atât de util de discutat pentru oameni. Mai întâi, oamenii trebuie să se împrietenească cu ideea asta de stil personal și cât de mult le-ar putea îmbunătăți viața dacă s-ar îmbrăca exact așa cum le este personalitatea și exact în funcție de ce vor să transmită despre ei în ziua respectivă sau la ocazia respectivă. Cred că ăștia sunt primii pași aici, dacă vorbim de publicul de aici.
Quiet Luxury a fost desemnat de criticii de modă trendul anului 2023 dar cum trendurile vin si pleacă, noi ar trebui să rămânem cu ideea că o haină de calitate, care se mulează pe stilul personal, va fi întotdeauna o investiție bună.
Locație filmare: Art Safari