Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Primul drum electrificat permanent din lume, construit până în 2025. Mașinile electrice vor putea să se încarce în timpul mersului

În contextul în care UE a adoptat luna trecută o lege istorică prin care toate mașinile noi vândute vor trebui să aibă zero emisii de CO2 începând cu 2035, țările europene se grăbesc să pregătească infrastructura necesară pentru o mobilitate fără combustibili fosili.

Iar Suedia transformă acum o autostradă într-un drum electrificat permanent - primul de acest fel din lume.

Pe un drum electric, mașinile și camioanele se pot reîncărca în timpul mersului.

Experții spun că încărcarea dinamică le permite să parcurgă distanțe mai mari cu baterii mai mici și să evite așteptarea la stațiile de încărcare. Țara scandinavă a făcut pionierat în domeniul drumurilor electrificate prin mai multe proiecte pilot, inclusiv primul drum electric temporar din lume.

"Credem că soluția de electrificare este calea de urmat pentru decarbonizarea sectorului transporturilor și lucrăm cu mai multe soluții", a declarat pentru Euronews Next Jan Pettersson, director de dezvoltare strategică la Trafikverket, administrația suedeză a transporturilor.

Autostrada aleasă, ruta europeană E20, leagă centrele logistice dintre Hallsberg și Örebro, situate în mijlocul celor trei mari orașe ale țării, Stockholm, Göteborg și Malmö.

Cum funcționează?

Proiectul se află în prezent în faza de achiziție și se preconizează că va fi construit până în 2025.

Metoda de încărcare pentru E20 nu a fost încă decisă, dar există trei tipuri de încărcare: sistemul catenar, sistemul conductiv (la sol) și sistemul inductiv.

”Credem că soluția de electrificare este calea de urmat pentru decarbonizarea sectorului transporturilor și lucrăm cu o serie de soluții.”, a declarat Jan Pettersson , director de dezvoltare strategică, Trafikverket, potrivit Euronews Next.

Sistemul catenar utilizează cabluri aeriene pentru a furniza energie electrică unui tip special de autobuz sau tramvai și, prin urmare, poate fi utilizat numai pentru vehiculele grele.

Pe de altă parte, încărcarea prin conducție funcționează atât pentru vehiculele grele, cât și pentru autoturismele particulare, atât timp cât există un sistem de conducție, cum ar fi o șină. Vehiculele sunt încărcate prin intermediul unui băț care atinge șina.

În 2018, Trafikverket a inaugurat prima șină de încărcare din lume pentru vehicule electrice pe drumurile publice, în cadrul unui proiect pilot între aeroportul Arlanda din Stockholm și o zonă logistică din Rosersberg.

De-a lungul unei porțiuni de 2 km, o șină electrică a fost frezată în asfalt, pe care camioanele electrice coboară un braț mobil care primește energie.

Sistemul de încărcare inductivă utilizează un echipament special îngropat sub șosea care trimite electricitate către o bobină din vehiculul electric. Bobina din vehicul folosește apoi acea electricitate pentru a încărca bateria.

În 2020, Trafikverket a construit un drum electric fără fir pentru camioane grele și autobuze în orașul insular Visby.

Beneficii potențiale pentru mașinile private

Pettersson spune că lumea se confruntă cu o "provocare specială" în ceea ce privește menținerea încărcării vehiculelor grele.

"Dacă veți avea doar o soluție de încărcare statică a bateriilor complete pentru vehiculele grele, veți obține vehicule cu o cantitate uriașă de baterii pe care acestea trebuie să le transporte", a spus el.

În timp ce o mare parte din Sistemul rutier electric (ERS) se concentrează asupra camioanelor, un studiu recent a sugerat că și mașinile private ar putea beneficia.

Studiul a simulat modelele de deplasare a 412 mașini private pe anumite porțiuni de drumuri naționale și europene din Suedia și a constatat că o combinare a încărcării la domiciliu cu încărcarea dinamică poate reduce dimensiunea bateriei cu până la 70 %.

Cercetătorii din spatele studiului spun, de asemenea, că nu este necesar ca toate drumurile din Suedia să fie electrificate; pentru ca sistemul să funcționeze, ar fi eficient să se facă acest lucru doar pe 25% din toate drumurile.

Aceasta a fost prima încercare de a simula sistemul rutier electric (ERS) cu modele de condus din viața reală.

Cercetătorii subliniază însă că ERS nu este pentru toată lumea.

"Autonomia necesară a bateriilor cu ERS diferă de la mediul urban la cel rural, ceea ce înseamnă că șoferii care locuiesc în apropierea centrului orașului ar avea baterii mai mici, deoarece sunt mai apropiați de ERS și vor câștiga mai mult", a declarat pentru Euronews Next, Dr. Washim Shoman, cercetător la divizia Physical Resource Theory de la Chalmers University of Technology.

Shoman spune că diferența de autonomie a bateriilor între aceste două tipuri de locuitori ar putea fi de până la 20%.

El mai spune că tehnologia este încă în curs de dezvoltare și că studiul presupune anumite condiții.

"Dar, cu o dezvoltare suficientă, cred că ar putea ajunge la astfel de proprietăți", a adăugat el.

Alte țări, precum Italia, Marea Britanie, Statele Unite și India, dublează eforturile pentru a construi sisteme ERS.

Având în vedere planurile de extindere a încă 3.000 km de drumuri electrice până în 2045, Suedia a încheiat un parteneriat cu Germania și Franța pentru a face schimb de experiență prin colaborări în domeniul autorității și al cercetării privind drumurile electrice.

Germania și Suedia dispun de mai mulți ani de instalații demonstrative pe drumurile publice, iar Franța intenționează să achiziționeze o secțiune pilot cu un drum electric.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE