După ce ANPC a anunțat, în aprilie, că face verificări asupra platformei de comerț online Temu pe teritoriul României, acum au apărut probleme și la nivel european. Asociațiile europene ale consumatorilor au depus o plângere la Comisia Europeană, sub acuzațiile de înșelăciune și de încălcarea mai multor dispoziții din regulamentul UE în ceea ce privește serviciile digitale.
Platforma de comerț online Temu, acuzată de manipularea clienților
"Consumatorilor li se propun versiuni diferite, mai scumpe, atunci când au dat click pe un anumit produs. Ei se confruntă cu o cursă de obstacole atunci vor doresc să-și închidă contul", se arată în plângere.
"E plină de interfețe înșelătoare - acele cartoane - pentru a-i încuraja pe consumatori să cheltuiască mai mult pe platformă", a spus Monique Goyens, director general al Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC), citată de Le Figaro.
Acuzațiile sunt mai multe, iar BEUC precizează, într-un comunicat, care sunt unele dintre ele.
"De multe ori, nu reușește să ofere consumatorilor informații esențiale despre vânzătorii de produse și, în consecință, nu poate preciza dacă produsul respectiv îndeplinește cerințele UE în ceea ce privește siguranța produselor. (...) Nu reușește, de asemenea, să furnizeze suficiente informații despre sistemele sale de recomandare și despre modul în care diferitele criterii pe care le utilizează conduc la propunerea anumitor produse. Temu încalcă regulamentul UE privind serviciile digitale și trebuie să fie investigat de autorități", se arată în comunicat.
Regulamentul Uniunii Europene privind serviciile digitale impune anumite obligații, pentru ca utilizatorii să aibă o mai bună protecție împotriva conținutului ilegal. Sunt interzise și interfețe înșelătoare și se cere transparență în ceea ce privește utilizarea algoritmilor care direcționează utilizatorii. În caz contrar, există niște amenzi. Identitatea comercianților trebuie să fie verificată, iar cei care fac fraude repetate să fie blocați.
Și autoritățile din Italia au constatat nereguli în urmă cu câteva luni. Asociația Altroconsumo a verificat 13 produse și a constatat că nouă dintre ele nu aveau specificate ingredientele complete sau deloc. În Germania, Temu a fost acuzat că are anunțuri înșelătoare, de exemplu în ceea ce privețte reducerile și că induce în eroare consumatorul. Drept urmare, platforma chineză Temu a corectat unele inadvertențe, însă ele se aplică doar în Germania.