Inspectorii fiscali vor trimite începând de astăzi amenzi patronilor care nu încarcă facturile în platforma Fiscului. Pentru cei care conduc firme mari, amenzile pot ajunge și la 10.000 de lei.
Ultimele zile ale anului 2023 au fost o adevărată provocare pentru firmele românești care nu mai trimiseseră facturi în portalul Ministerului de Finanțe. Sistemul RO e-Factura funcționează din septembrie 2021, dar a devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2024.
Beatrice Mustea, antreprenoare: ”Din păcate am tot lăsat-o pe ultima 100 de metri. La un moment dat nici nu-mi mai raspundeau la ANAF sau aveau programul până la ora numită și puteam să stau o oră în așteptare ca la un moment dat efectiv să mi se închidă apelul pentru că s-a terminat programul și oricum nu o să mai răspundă nimeni. Mă simțeam că sunt un șoricel într-o roată care se tot bate și nu mai dă de capăt.”
e-Factura le-a dat bătăi de cap antreprenorilor. ”Ar fi trebuit să stau 30 de minute ca să înregistrez o factură”
Pentru a-și ușura relația cu platforma ANAF, cei mai mulți dintre antreprenori au apelat la un program de facturare integrat cu e-Factura care îi ajută să trimite automat facturile în Spațiul Privat Virtual. Este și cazul lui Mihai, care preferă să plătească 170 de lei pe an, decât să acceseze portalul Fiscului.
Mihai Bălescu, antreprenor: ”Am încercat să scurtcircuităm un pic sistemul și chiar dacă nu aveam la momentul respectiv un sistem de facturare implementat în cadrul companiei, oricum urma să-l achiziționez. N-aș fi lucrat direct cu e-Factura. (Reporter: De ce?) Pentru că ar fi trebuit să stau la momentul respectiv 30 de minute ca să înregistrez o factură, ceea ce este un pic inuman. ”
Sistemul RO e-Factura a reprezentat o provocare atât pentru firmele mici, cât și pentru marile companii. Problemele celor două categorii au fost, însă, diferite.
Georgiana Iancu, șefa Departamentului Taxe indirecte în cadrul unei companii de audit: ”Firmele mai mari, deși sunt mult mai integrate din perspectivă de sisteme, aplicații se bazează mult mai mult pe tehnologie în tot ceea ce în toate procesele pe care le au. Factura se putea genera din sistem și să fie transmis automat, inclusiv via email sau prin anumite platforme dedicate de facturare, acest lucru nu mai este posibil și atunci aici vine principala schimbare pentru firmele care aveau deja tehnologii electronice avansate de facturare electronică.”
Spre deosebire de momentul în care a devenit obligatorie, platforma Ro e-factura dă acum mai puține bătăi de cap antreprenorilor. În primele luni în care a fost obligatorie, ANAF estima că 100.000 de companii românești nu au folosit platforma. Este și motivul pentru care Fiscul a prelungit cu două luni perioada în care nu a dat amenzi.
Robert Croitoru, antreprenor: ”Am mai avut și situații când importai facturi cu foarte multe poziții la în ianuarie, februarie, martie. A aveai 30-40 de poziții să îți aducă 15 poziții, 20 de poziții și ulterior să din 30 și ulterior să se blocheze acel document și trebuia ori să reîncerci importul lui sau la un moment dat renunțai.”
Sistemul complicat pus la dispoziție de stat pentru încărcarea facturilor poate genera și reacții de evitare în rândul întreprinzătorilor, sunt de părere analiștii.
Adrian Bența, analist economic: ”Acele firme micuțe din zona rurală, unde și acuma se fac vânzările pe caiet, cu siguranță vor trece și într-o zonă din aceasta cenușie, hai să spunem eu, sau printr-o zonă gri.”
Antreprenorii mai spun că nu înțeleg exact motivul pentru care statul a introdus această obligativitate. De partea cealaltă, Ministerul de Finanțe transmite că RO e-Factura ajută România în combaterea evaziunii fiscale și mai ales la reducerea decalajului de TVA. Analiștii nu sunt, însă convinși că își va atinge scopul.
Gabriel Biriș, avocat specializat în fiscalitate: ”Informațiile, toate informațiile pe care ANAF-ul le primește acum prin e-factura în timp, hai să spunem aproape real, le primeau oricum prin declarația 394 și am văzut că acolo nu au făcut mare lucru să proceseze datele alea. Toată informația a existat deja. Nu mă aștept să reducă gap-ul de TVA”.
De la 1 iulie, firmele nu mai au voie să înregistreze în contabilitate facturile pe care le primesc în format clasic, adică pe hârtie sau prin e-mail. În caz contrar, amenda este de 15% din valoarea facturii.
Întârzierea în transmiterea facturilor prin sistemul național de facturare electronică RO e-Factura este considerată o încălcare și vor fi aplicate contravenții. Contribuabilii mari, conform actului normativ, vor fi amendați cu sume între 5.000 și 10.000 lei. Contribuabilii mijlocii vor primi amenzi între 2.500 și 5.000 lei. Alte entități juridice și persoanele fizice vor fi sancționate cu amenzi de la 1.000 la 2.500 lei.
"e-Factura: Extindem perioada fără amenzi până la 1 iunie. Încă de la începutul implementării sistemului RO e-Factura am pus accent pe o colaborare strânsă şi transparentă cu antreprenorii. Nu am exclus că va fi nevoie de îmbunătăţiri, tocmai de aceea ne-am angajat să fim flexibili şi receptivi la feedback.
Dovadă că reprezentanţii mediului de afaceri au participat la şedinţele noastre şi au venit cu propuneri valoroase, care s-au şi implementat de-a lungul timpului. O nouă decizie care reflectă acest angajament este că am propus extinderea cu două luni a perioadei în care nu se aplică sancţiuni pentru cei ce nu folosesc sistemul.
Am pus astăzi în consultare actul normativ care reglementează acest aspect, pentru a fi adoptat în următoarea şedinţă de Guvern. Aşadar, cei care nu ţin cont de termenul-limită de 5 zile lucrătoare pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura vor fi sancţionaţi de la 1 iunie 2024", a scris Marcel Boloş.
Boloș: Am trimis îndrumări pentru pașii pentru utilizarea sistemului
El a menţionat că este o prelungire solicitată de mediul de afaceri, pentru a permite persoanelor impozabile să îşi continue adaptarea procedurilor/sistemelor pentru transmiterea facturilor.
"Cu această ocazie, ţin să îi încurajez pe toţi cei care nu utilizează e-Factura să profite de timpul suplimentar pentru a se adapta la noile reglementări, care au intrat în vigoare încă de la 1 ianuarie. Tot astăzi, am trimis îndrumări în SPV care cuprind paşii de făcut pentru utilizarea sistemului către toţi cei care nu au raportat facturi până acum", a adăugat Boloş.
Ministerul a pus în consultare publică proiectul de OUG privind modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal şi a art. LIX din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung.
Potrivit notei de fundamentare a acestui proiect "se propune modificarea alin. (7) al art. LIX din Legea nr. 296/2023 în vederea identificării exacte a faptei ce constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă, respectiv fapta privind nerespectarea prevederilor alin. (6) pentru una sau mai multe facturi al căror termen-limită de transmitere în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura intervine în cursul unei luni calendaristice".
În cazul în care statul român va lua o decizie în acest sens, reprezentanţii NextUp sunt de părere că amânarea aplicării sancţiunilor se va face în paşi, pe câteva luni, pe 3 luni, respectiv ulterior cu încă 3 luni, până când serverele ANAF vor fi complet pregătite să primească documente.
"Firma de software NextUp a transmis anterior că sistemul RO e-Factura a generat cel mai mare haos din ultimul deceniu în mediul antreprenorial, statul român fiind nepregătit să gestioneze schimbarea pe care o impune şi dând dovadă de incompetenţă în digitalizare prin erorile multiple ale acestui sistem. Totodată, compania a subliniat că statul eşuează din nou în a dezvolta o relaţie bună cu contribuabilii, învinovăţindu-i pe aceştia pentru blocaje pe care el însuşi le-au creat prin gestionarea rudimentară a implementării e-Factura", conform comunicatului.