Unele companii aeriene au început să ceară cântărirea pasagerilor înainte de îmbarcarea în avion. În timp ce operatorii spun că măsura ține de siguranța zborului, mulți pasageri supraponderali au dat în judecată companiile pentru că s-au simțit discriminați. Experții români în aviație susțin că măsura cântăririi pasagerilor ține strict de optimizarea costurilor. Mai exact, operatorul vrea să știe greutatea transportată, pentru a-și ajusta necesarul de combustibil. Datele colectate ar ajuta companiile aeriene să ia decizii și cu privire la distribuția greutății la bordul avioanelor.
Radu este unul dintre pasagerii dați jos de o companie aeriană americană, din cauză că aeronava era prea grea. El călătorea de la Chicago la Aspen, iar programul curselor a fost dat peste cap. Pentru a ajunge mai devreme la destinație, s-a pus pe lista de așteptare, în speranța că va prinde un zbor mai devreme și va ajunge la timp în locul dorit.
Radu Puchiu, pasager: ”Companiile din Statele Unite au acest sistem de a te înscrie pe o listă de așteptare și în funcție de ce locuri sunt libere practic poți să urci în el sau nu, depinde cum cum e. Am reușit la acest zbor să ne urcăm în în avion, deci eram pe lista de așteptare, ne-am urcat, s-au închis ușile, totul frumos, bagajul de mână pentru că era un avion mai mic. După 15 minute au s-au deschis din nou ușile și au venit, mă rog personalul de acolo și au spus că mă rog, cei care eram pe lista de așteptare practic să coborâm din avion, că avionul este prea greu.”
Gabriel Bobon, reprezentant BoardingPass: ”Pot apărea situații în care, pentru avioanele de dimensiuni mai mici, ele sunt realimentate înainte ca pasagerii care sunt pe listele de așteptare să fie confirmați și ei pentru zborul respectiv. Și atunci în cazul în care avionul este realimentat cu mai mult combustibil și se depășește o anumită greutate, care este stabilită în funcție de modelul de avion, atunci companiile aeriene trebuie de obicei să debarce pasagerii sau să le ia din bagaje ori altă încărcătură. Sau mai avem o situație în care din cauza condițiilor meteo, piloții aleg să alimenteze mai mult combustibili decât necesarul.”
De ce aleg companiile aeriene să-și cântărească pasagerii
Majoritatea companiilor aeriene cântăresc pasagerii la un anumit interval de timp, pentru a stabili care este greutatea medie a călătorilor. Acțiunea se realizează cu ajutorul unor persoane care se oferă voluntar, iar datele lor sunt anonimizate. Printre companiile care fac acest lucru se numără Finnair, Korean Air, Air New Zealand şi Hawaiian Air.
Ramona Colea, expertă în drepturile pasagerilor: ”Compania aeriană știe cât cântărește structura aeronavei, combustibilul, cantitatea de cargo, de catering, în baza check-in-ului știe și cât cântăresc bagajele de la cală. Singura necunoscută rămâne greutatea de la bord, respectiv pasagerii și greutatea bagajelor din cabină. Trebuie să recunoaștem că, deși suntem îndreptățiți la un bagaj de 8-10kg, bagajul din cabină are mult mai mult de atât.”
Marius Popescu, pilot, specialist în aviație: ”Calculul greutății aeronavei, având în vedere numărul de pasageri, se bazează pe greutăți standard estimate pentru pasageri, adică o medie, care variază în funcție de gen, vârstă și sezon și includ și greutatea bagajelor de mână. Procesul de calcul implică determinarea greutății operaționale goale, la care se adaugă greutatea combustibilului, a bagajelor, a pasagerilor, minus combustibilul consumat pe calea de rulaj până la decolare, pentru a se ajunge la greutatea maximă de decolare.”
Ce spun specialștii în aviație
Specialiștii spun că există și companii aeriene la care cântărirea pasagerilor este obligatorie. Acestea operează zboruri în zone mai izolate, precum insulele din Hawaii. Acolo sunt aeroporturi mici, unde aterizează doar avioane de dimensiuni reduse și care au locuri limitate, spre exemplu: Cessna Caravan, cu aproximativ 16 pasageri.
Gabriel Bobon, reprezentant BoardingPass: ”În această situație cântărirea pasagerilor și a bagajelor este de obicei obligatorie, pentru că astfel aceștia sunt așezați pe scaunele din avion în funcție de greutate și astfel se respectă centrul de greutate al avionului. Există cântare pe care tu în momentul în care te prezinți la check-in stai pe ele, uneori sunt acoperite de un covoraș, alte ori sunt vizibile oricărui pasager și, din experiența proprie, unii agenți de check-in te informează asupra faptului că ești cântărit.”
Experții din aviație spun că, în aeronavă, combustibilul este stocat în rezervoare situate, de obicei, în aripile avionului și, în unele cazuri, în rezervoare suplimentare în cadrul fuselajului sau a cozii, pentru a echilibra greutatea și pentru a îmbunătăți performanța zborului.