Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

De ce întârzie facturile la energia electrică? Marii furnizori emit și câte 4 facturi deodată, după multe luni

Clienții Hidroelectrica primesc și câte 4 facturi în interval de doar câteva zile. Se întâmplă după ce în lunile de iarnă clienții furnizorului de energie cu capital majoritar de stat nu au primit deloc facturi. Acum, mulți dintre clienți sunt nevoiți să ceară reeșalonarea plăților.

În cazul în care nu cer reeșalonarea, clienții Hidroelectrica vor trebui să suporte penalități, dacă nu plătesc facturile la timp.

Cum s-a ajuns la întârzieri?

Secretarul de stat din ministerul Energiei, Casian Nițulescu, a explicat, în direct la Euronews România, că Hidroelectrica a fost afectată de modificările legislative de pe piața de energie.

”Vreau să scot în evidență că intrarea pe piața de furnizare a societății Hidroelectrica s-a făcut într-o perioadă cu foarte multe modificări legislative pe piața de energie și într-un context în care prețurile la energie au explodat. Pentru a veni în întâmpinarea consumatorilor casnici și non-casnici, Hidroelectrica a oferit un preț extrem de competitiv, comparativ cu prețurile de pe piață, la ora respectivă. Această abordare a generat și un aflux masiv de clienți, care au optat pentru oferta Hidroelectrica, într-un foarte scurt timp. Acest aflux de clienți a generat un blocaj.

Platforma informatică, la vremea respectivă, nu era pregătită să preia atâta informație, dar, treptat, s-a implementat o nouă platformă, care a reușit, începând cu ianuarie 2023 să factureze pentru anul 2022, începând cu luna august, iar din martie să ajungem cu facturarea cu lunile de pe anul 2023.

Hidroelectrica este singura companie din sistemul energetic care a reținut timp de 2 ani de zile un preț sub cel plafonat conform Ordonanței 27, și anume 0,25 de bani pe kilowatt pentru energie activă, abia din ianuarie 2023 intrând în vigoare un alt preț” a menționat secretarul de stat din ministerul Energiei, Casian Nițulescu.

Cum pot fi reeșalonate facturile

Pentru a veni în întâmpinarea clienților, Hidroelectrica pune la dispoziție un document de eșalonare la plată pentru clienți.

Casian Nițulescu: ”Sistemul de plată contractual facil pentru clienți este de 45 de zile, pentru perioada în care nu sunt percepute penalizări.

Pe site-ul Hidroelectrica există un document de cerere de eșalonare la plată, pe care fiecare client, din diverse motive, poate să-l aplice. Este un model de cerere de eșalonare, este o transparență maximă de care poate să beneficieze orice client casnic și non-casnic”.

Ar putea fi amendat furnizorul de ANRE și ANPC?

”Nu se va mai ajunge la amenzi, pentru că Hidroelectrica a ajuns pe făgașul aproximativ normal. Luna septembrie va fi luna de facturare în curs. Facturări pentru perioade mai îndelungate s-au realizat prin excepție pentru clienții în cazul cărora au existat erori de sistem de la migrarea bazelor de date, de transmitere a documentațiilor, relația cu distribuțiile.

Compania face eforturi pentru aducerea la zi a acestor facturi și estimează că acest lucru se va întâmpla în foarte scurt timp, în circa 2 săptămâni vor fi cu facturile la zi.

Probabil că nu ne-am gândit la un aflux atât de mare de consumatori doritori să beneficieze de aceste facilități propuse de Hidroelectrica”, a mai spus secretarul de stat din ministerul Energiei, Casian Nițulescu.

Cum explică alți furnizori problemele cu facturile la curent

Pentru clienții Electrica Furnizare S.A. întârzierea facturilor a fost pusă tot pe seama modificărilor din piața de energie electrică.

”Modificările succesive ale cadrului de reglementare din piața de energie electrică au generat schimbări complexe în procesul de facturare, fiind necesar un anumit interval de timp pentru adaptarea sistemului informatic la noile prevederi legale în vigoare.

Din acest motiv, emiterea facturilor a înregistrat întârzieri, atât pentru facturile în format fizic, cât și pentru cele electronice”, a transmis compania către clienți.

Unde poți reclama situațiile facturilor

Zeci de mii de consumatori au depus, în 2022, la Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), sesizări referitoare la activitatea companiilor din domeniul energiei electrice şi gazelor naturale.

Pe site-ul ANRE se menționează că înainte de a adresa o plângere către autoritatea menționată, dacă aceasta priveşte activitatea unui prestator de servicii/de activităţi, reclamantul trebuie în prealabil să se adreseze spre soluţionare prestatorului de serviciu/activitate de a cărei prestaţie este nemulţumit.

Sesizările pot fi depuse pe spv.anre.ro.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE