Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Condițiile pentru care mașinile electrice ar putea avea prețul automobilelor pe benzină și diesel

Unul dintre avantajele mașinilor electrice este că, în ciuda creșterii actuale a prețurilor la energie, consumul pe care aceste automobile îl au este mai mic decât al celor alimentate cu combustibili fosili.

Problema vine abia atunci când vorbim despre prețul de achiziție, care este mai ridicat, și care reprezintă cel mai mare factor de descurajare a vânzărilor.

Cumpărătorii de mașini noi care optează pentru un model electric plătesc în continuare o diferență mare față de o mașină pe benzină sau diesel de dimensiuni similare.

Se așteaptă de mult timp ca paritatea costurilor între modelele electrice, pe benzină și diesel să fie punctul de cotitură în favoarea vânzărilor de mașini electrice. Având în vedere cât de ieftină este întreținerea vehiculelor electrice (VE), pentru majoritatea oamenilor nu va avea sens din punct de vedere financiar să aleagă o mașină pe benzină sau diesel.

Paritatea prețurilor va însemna, de asemenea, sfârșitul subvențiilor și al ajutoarelor care există în prezent pentru a reduce diferența de cost dintre vehiculele electrice și mașinile cu motor cu combustie internă (ICE).

În Norvegia, unde acest lucru există deja datorită unui sprijin guvernamental extins, aproape 80% din mașinile noi cumpărate sunt electrice.

Cum va fi atinsă paritatea?

Cei doi factori principali ai diferenței de preț dintre motoarele cu ardere internă și mașinile electrice sunt costurile asociate cu bateriile și producția de mașini.

Reducerea anticipată a costurilor vehiculelor electrice va veni probabil din scăderea prețurilor bateriilor și de trecerea marcatorilor auto la platforme de vehicule special concepute pentru vehicule electrice, deoarece acest lucru permite o asamblare mai simplă, pachete de baterii standardizate și volume mai mari.

Între timp, prețul mașinilor pe benzină și diesel este de așteptat să crească din cauza reglementărilor UE mai stricte privind emisiile, așa că toți acești factori se vor combina pentru a reduce decalajul de preț.

Mașinile electrice vor devini mai ieftine?

Evenimentele recente, însă, amenință să submineze ipoteza că prețul bateriilor pentru mașini electrice va continua să scadă.

După invazia Ucrainei de către ruși, costurile bateriilor au început să crească pe măsură ce materiile prime cheie au crescut vertiginos. Prețurile nichelului s-au dublat aproximativ în lunile următoare, deoarece Rusia este un producător semnificativ de nichel pentru baterii, reprezentând aproximativ 15% din aprovizionarea globală.

Nichelul este o componentă cheie a bateriilor mașinilor electrice, deoarece are densitate de energie și, prin urmare, afectează autonomia generală.

În timp ce prețurile la nichel și cobalt s-au stabilizat de atunci, Bloomberg a raportat în decembrie o creștere de 7% de la an la an a prețurilor medii ale bateriilor litiu-ion în 2022.

Orice creștere a prețului materiilor prime va determina inevitabil creșterea costurilor bateriilor pentru vehicule electrice și ar putea inversa tendința de scădere a prețurilor bateriilor.

Cât de departe este echilibrarea prețurilor?

O creștere semnificativă a prețului de achiziție al mașinilor electrice ar putea submina planurile ambițioase ale UE pentru a crește numărul acestor autovehicule, deoarece obiectivele depind de faptul că mașinile electrice vor domina vânzările de mașini noi până în a doua jumătate a deceniului.

Paritatea prețurilor va însemna în mod esențial încetarea scutirilor de taxe guvernamentale și a subvențiilor care există în prezent pentru a reduce decalajul de costuri dintre vehiculele electrice și mașinile pe bază de combustibili fosili.

Cu criza actuală a costului vieții, cât de fezabilă ar fi creșterea granturilor și a sprijinului pentru a crea în mod artificial accesibilitatea? Necesitatea de a stimula vânzarea de vehicule electrice mai mult decât se aștepta ar fi o taxă considerabilă pentru resursele de stat care sunt deja în scădere.

Analiștii din industrie prevăd că prețurile mai mari vor continua timp de cel puțin un an sau doi, așa că măsura în care costurile crescute ale bateriilor ar putea încetini tranziția de la combustibilii fosili depinde de modul în care prețurile mari și timpii lungi de așteptare vor slăbi cererea de vehicule electrice și le diminuează atractivitatea.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE