Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Campania electorală, epopeea afișelor. Ce unelte de comunicare folosesc echipele de campanie pentru a promova politicienii

Înaintea campaniilor electorale, o provocare pentru echipele de comunicare ale partidelor și candidaților este aceea a mesajului transmis. Ce cuvinte folosim pentru a atrage votanții, ce postură trebuie să aibă politicianul sau cum să sabotăm campania altui candidat, în mod subtil sau nu. Toate acestea își găsesc răspunsul în publicitatea electorală. 

Magic este un cuvânt pe care adesea specialiștii în comunicare mizează atunci când concep afișele și clipurile electorale. Despre ce mesaje ne transmit anul acesta politicienii aflăm mai multe de la publicitarul Șerban Alexandrescu, într-un interviu acordat pentru Euronews România. 

Campaniile pozitive și negative în jocul politic

Șerban Alexandrescu dezvăluie că orice campanie electorală are două componente esențiale: una pozitivă și una negativă. Partea pozitivă constă în promovarea virtuților și a viziunii candidatului, în timp ce partea negativă vizează atacurile la adresa adversarilor politici.

Șerban Alexandrescu, publicitar: ”Ce vedem noi este doar, hai sa zic așa, juma' de campanie. Întotdeauna, o campanie electorală are componenta pozitivă și aia negativă, aia pozitivă, în care tu spui ce e bun, ce e frumos, ceea ce ai să faci tu, și aia negativă în care dai coate în burta adversarilor tăi. Și sunt foarte importante amândouă, mai importantă este a II-a, deci campania negativă și nimeni nu vorbește niciodată despre chestia asta. Este de multă vreme cunoscut că și într-o campanie politică, până la urmă demonizarea adversarului este una dintre cele mai eficiente lucruri pe care poți să le faci și-atunci tocmai știind aproape toți că partea cu adevărat juicy și importantă a campaniei este asta cu coate, deci care nu se face la vedere neapărat pe panouri. În cea zisă pozitivă, publică, la vedere, așa, e ceva pe care... ah, fac că trebuie să o fac, o fac așa, că trebuie s-o fac și pe asta și nu e cu totul și cu totul ineficientă, să te vezi pe multe garduri, până la urmă imprimă așa un fel de legitimitate, forță și practic noi asta vedem acum. Vedem foarte multe fețe lângă niște logo-uri și cu câteva cuvinte, pentru că din nefericire trebuie să și spună ceva, în ciuda faptului că aproape pentru toți probabil deal-ul a fost că... adică deal-ul se face în altă parte. Se votează liste, se votează locul, se votează liste și se cumpără  locuri pe liste. Tu trebuie doar să, cumva, că nu e neapărat nevoie de performanța ta în campanie, tu trebuie doar să treci nevătămat prin ea, nu neapărat să spui lucruri interesante, să îți spui politicile pe scurt, viziunea ta, nu, e un minimum de efort, doar să te expui. Fiecare om când ajunge politician începe să îi placă foarte mult de sine însuși și e important și pentru el să-și vadă fața și numele mare, peste tot în oraș.” 

Despre amatorism și profesionalism

Publicitarul evidențiază și prezența unui nivel ridicat de amatorism în multe dintre campaniile electorale. Unele mesaje și strategii par să fie alese la întâmplare, fără o analiză profundă sau o abordare profesională. Cu toate acestea, unele elemente considerate "tâmpenii" pot atrage atenția și, indirect, sprijinul publicului.

Șerban Alexandrescu, publicitar:Exact asta, trebuia să facă ceva și au făcut asta - nu știu exact, deci așa un fel de legitimitate culturală dacă te pui lângă bust. Asta e puțin comic aici, pentru că omul se adresează în mod specific tinerilor. Deci se adresează tinerilor spunându-le că vor da un examen, la statuia poetului național. În mod evident este absolut ridicol să încerci să te adresezi tinerilor așa.” 

Șerban Alexandrescu, publicitar: ”OK, asta speculează din nou ceva ce e în aer, e cântecul ăsta cu care s-au filmat fotbaliștii lui Inter câștigând titlul și dacă tot e la modă să îl folosim și noi la ceva. E foarte mult amatorism în campaniile astea și nu știu dacă e mai bun sau mai prost decât profesionalismul, pentru că în ... ah nu, domnule, trebuie să ... așa ... să ai o ținută așa, într-un fel, și de obicei din astea rezultă deci lucruri foarte plicticoase care nu atrag atenția nimănui și sunt tâmpenii din astea care însă fie și numai, băi, ai văzut bă prostia asta”, uite, atrag atenția și se duc... nu știu care e mai proastă și nu știu care e mai bună. Eu cred că într-un fel sau altul și asta e o mare problemă a campaniei electorale din toate timpurile, nu sunt interesante. Pe scurt, nu sunt interesante, deci nu atrag atenția și de asta o grămadă de lucruri la care cumva oamenii reacționează, bă, ce prostie, ar putea să nu fie așa o prostie abisală din cauză că măcar atrage atenția. Iar problema cu majoritatea lucrurilor pe care le vedem e că nu atrag atenția nimănui.” 

Utilizarea figurilor istorice în campanii

O altă tactică observată în campaniile electorale este asocierea partidelor politice cu figuri istorice consacrate, cum ar fi voievozii și domnitorii români. 

Șerban Alexandrescu, publicitar: ”Este celebra serie de candidați morți de niște sute de ani. Decât să arăți niște necunoscuți care pleacă de foarte, foarte, foarte jos ca notorietate, bagi și tu cu ... Mihai Viteazul, cu Ștefan cel Mare, care au o mare notorietate - aia e, ei nu sunt în partid, nu candidează de fapt, cumva e asociat culorilor lui ... și așa mai departe, deci partidului tău îi sunt asociate niște lucruri cu mare notorietate.”

Calendarul alegerilor din 2024

Alegerile 2024 în România au o miză importantă. Românii vor fi chemați la urne să aleagă primarii, consiliile locale/județene, europarlamentarii, parlamentarii și președintele României.

Coaliția a stabilit calendarul alegerilor din 2024 în România. Alegerile locale și cele europarlamentare au fost comasate, iar alegerile prezidențiale au fost devansate.

9 iunie 2024 - alegeri locale și alegeri europarlamentare;

15 și 29 septembrie 2024 - alegeri prezidențiale (surse);

8 decembrie 2024 - alegeri parlamentare.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE