Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Adrian Newey, considerat cel mai mare designer din Formula 1, va părăsi Red Bull. Plecarea lui e văzută drept "o mutare seismică"

Adrian Newey va pleca de la Red Bull. Anunțul a fost oficializat după ce fusese făcut de mai multe publicații de specialitate. Această mutare este considerată una "seismică" în Formula 1, potrivit BBC, pentru că spune multe despre tulburările interne din cadrul Red Bull Racing, dar și din cauza impactului pe care îl are asupra echipei pe care o părăsește și asupra echipei la care ar merge.

"Echipa anunță că directorul tehnic Adrian Newey va părăsi Red Bull Technology Group în primul trimestru al anului 2025. Inginerul șef se va retrage din sarcinile de proiectare în Formula 1 pentru a se concentra pe dezvoltarea finală și livrarea primei hipermașini Red Bull, foarte așteptatul RB17. El va rămâne implicat și angajat în acest proiect interesant până la finalizarea lui.

Dorim să-i mulțumim lui Adrian pentru realizările noastre în timpul în care am lucrat împreună până acum. El a jucat un rol esențial pentru noi în obținerea a șapte titluri remarcabile la piloți în Formula 1 și la șase titluri la constructori - în total, 118 victorii și 101 plecări din pole-position, inclusiv pole-ul și victoria STR 2007", este anunțul echipei.

Adrian Newey va pleca de la Red Bull. Ferrari ar fi destinația preferată

Unele surse spun că după ce Newey va rezilia contractul cu Red Bull, el ar fi nevoit să aibă un an de pauză, conform înțelegerii, înainte de a se alătura altei echipe, după cum afirmă publicația Motorsport.

Tocmai acest aspect legat de noua sa echipă este intens comentat în lumea Formulei 1.

Potrivit unor surse apropiate, citate de GPblog, Newey are două oferte, una de la Ferrari și alta de la Aston Martin, dar și Mercedes și McLaren sunt interesate, însă el ar prefera Scuderia Căluțului Cabrat. Informația este confirmată și de jurnalistul Andrew Benson, de la BBC, unul dintre cei mai mari cunoscători ai problemelor interne din "Marele Circ".

Iar la Mercedes nu ar merge pentru că el crede că i-ar lua mult timp pentru a-și implementa ideile ca echipa să revină în top. În plus, el nu are o părere prea bună despre șeful lui Mercedes, Toto Wolff. Iar pentru McLaren a mai lucrat în perioada 1997 - 2005. În plus, Newey se îndoiește că echipa poate mobiliza resursele necesare pentru succesul în Formula 1.

Astfel, el ar urma să pună în practică experiența sa în dezvoltarea monopostului Ferrari pentru sezonul 2026, unul în care regulamentele vor suferi schimbări majore, astfel că mașina va fi proiectată după reguli complet noi, "specialitatea casei" pentru Newey.

Astfel, o plecare a lui Newey reprezintă o lovitură grea primită de Red Bull, campioana ultimilor doi ani, care are șase titluri în palmares, la constructori. Iar mare parte din aceste succese i se datorează lui Newey, considerat eminența cenușie pe partea de aerodinamică, după cum remarcă experții.

Echipa Red Bull Racing a fost înființată în 2005, iar la un an distanță a sosit și Newey. La patru ani de la numirea lui Newey, Red Bull a obținut primul titlu, cel din 2010.

El are un merit foarte mare în dominația lui Red Bull din ultimii doi ani. Sub bagheta sa, practic, echipa este aproape de neînvins, după cum demonstrează și rezultatele.

Ce îl determină pe Adrian Newey să plece de la Red Bull

Evident că se pune întrebarea de ce a luat Newey o asemenea decizie? Iar răspunsul nu este greu de anticipat. Se pare că scandalul din ultima vreme, în care este implicat șeful echipei, Chrisitian Horner, l-a deranjat foarte tare pe Newey.

Horner a fost acuzat de "comportament inadecvat" față de o angajată a companiei, însă ancheta internă l-a absolvit de vină, cu toate că ar exista dovezi clare. Astfel, Newey nu ar putea suporta astfel de probleme, dar nici divergențele dintre Horner și consilierul Helmut Marko și vede "luptele lui Horner pentru putere" ca fiind problematice. În plus, angajata în cauză a fost asistenta lui Newey la Red Bull Technology.

Acest lucru a venit după tensiuni anterioare, inclusiv după un interviu publicat la sfârșitul anului trecut, în care Horner a spus că rolul lui Newey s-a schimbat și că "echipa tehnică de sub conducerea lui, condusă de Pierre Wache, face o treabă minunată, așa că nu suntem dependenți de Adrian". Horner a dat ca exemplu echipa de fotbal Manchester United, despre care a spus că "nu a căzut atunci când atacantul-vedetă Eric Cantona a părăsit clubul".

Acel interviu nu i-a picat bine lui Newey, care l-a perceput prin faptul că Horner dorește să se facă important și să minimizeze contribuția celorlalți la succesul echipei.

Chiar și soția lui Newey, Amanda, a făcut o referire la acel interviu, pe rețelele de socializare, despre care a spus că "este o bătaie de joc".

Plecarea lui Newey ar putea marca "începutul sfârșitului" dominației Red Bull. Iar în mijlocul tensiunilor de la Red Bull, triplul campion mondial Max Verstappen chiar ar putea lua și el în considerare o vehiculată plecare la Mercedes, în locul lui Lewis Hamilton, care a semnat cu Ferrari.

Primele semne ale acestor animozități au fost relatate de publicația germană Auto Motor und Sport, la finalul săptămânii trecute, când designerul le-ar fi spus colegilor că ar urma să părăsească echipa pentru că "nu mai este mulțumit de mediul de lucru de acolo".

"Newey este considerat, pe bună dreptate, cel mai mare designer din istoria Formulei 1", a scris BBC.

  • În cariera sa, Newey a obținut 12 titluri la constructori, cu trei echipe diferite din Formula 1, iar șapte piloți au câștigat 13 titluri de campion mondial.
  • Monopostul Red Bull Racing RB19 este considerat cea mai dominant bolid din istoria Formulei 1. A câștigat 21 din 22 de curse în care a luat startul.
  • Adrian Newey a lucrat ca inginer de design și în IndyCar.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE